Nyckellöst lås gör bilstölden busenkel

2016-03-18 10:15 Håkan Abrahamson  

Det allt populärare nyckellösa billåset Keyless Go gör det till en barnlek för en it-kunnig biltjuv att stjäla ett fordon.

Det visar en undersökning som tyska bilägarorganisationen ADAC har genomfört. 20 populära bilmodeller, såväl lågprisbilar som dyra prestigebilar, var möjliga att ta sig in i, starta och köra iväg med för en biltjuv med rätt utrustning.

Med de nya komfortnycklarna behöver föraren inte längre ta fram fjärrnyckel och tryck på en knapp för att öppna dörrarna. Nyckeldosan sänder hela tiden signaler till bilen, som uppfattar att ägaren närmar sig och då öppnar dörrarna.

Nyckel behövs heller inte för att starta bilmotorn och köra iväg. Den signalen sänds till startfunktionen.

ADAC använde sig av en mottagare, som uppfattar signalen från Keyless Go och sänder den vidare till en enhet som används som öppnare. Nu kan bilen öppna och startas på många hundra meters avstånd från originalnyckeln.

Rent praktiskt kan det gå till så att bilägaren förföljs av en person med mottagare, som till och med kan ta hand om nyckelsignalen när ägaren lagt ifrån sig nyckeln hemma, och sända vidare till en kumpan som med en egensändarenhet använder signalen för att ta bilen.

För bilägaren kan det bli en knepig sits. Inte nog med att bilen stulits, om tjuvarna sedan åker långt, kanske till ett annat land, finns inga vanliga inbrottsspår och försäkringsbedrägeri kan misstänkas.

När bilen väl har kört iväg och ligger utom räckvidd för nyckelsignalerna kan motorn inte stannas. Den går till bränslet tar slut. Tankas bilen med motorn igång kan tjuvarna färdas riktigt långt.

ADAC råder bilägare att antingen linda in sin nyckeldosa i aluminiumfolie, eller lägga den i en plåtburk. Men fram för allt kräver man att biltillverkarna skärper säkerhetskraven för tekniken.

Här är de 20 bilar som ADAC tagit sig in i och kunnat köra iväg med.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt