Fordon

Nya uppgifter om tekniken som ska hitta störtat plan

Systemen heter Detector-6000, och är tillverkade av Alseamar för att bland annat hitta svarta lådor. Här är en tidigare version av detektorn som används nu. Foto: Alseamar

Franska marinens fartyg Laplace är på väg med sökutrustning till havsområdet där det kraschade Egyptair-planet och dess svarta lådor kan finnas.

Publicerad

Det kommer nu nya uppgifter om den utrustning som franska bolaget Alseamar ska använda för att snappa upp signalerna från de svarta lådorna till det kraschade Egyptair-planet.

Enligt France24 ska tre experter från Alseamar finnas ombord på franska marinens hydrografiska fartyg Laplace, som nu är på väg från Korsica till sökområdet i östra Medelhavet.

Fartyget sägs vara utrustat med tre stora avlyssningssonder. Systemen heter Detector-6000, och är tillverkade av Alseamar för att bland annat hitta de svarta lådorna som innehåller tekniska data och ljudinspelningar från planet.

Sonderna kan sänkas ned 300 meter i vattnet och kan uppfatta ljud på 4-5 kilometers avstånd. Efter en stund tas de upp igen. Den inspelade ljudinformationen laddas sedan över till och bearbetas i datorer.

Enligt France24 överväger den franska marinen också att skicka en ubåt liksom annan utrustning som kan användas för att bärga föremål från stora djup.

Ytterligare ett bolag, Deep Open Search, uppges vara på väg att kontrakteras för att söka i ett angränsande område.

Enligt uppgift från egyptiska haveriutredare har man redan lyckats fånga upp signaler från planets lokaliseringssändare, en så kallad Emergency locator transmitter (ELT). Det bidrar till att begränsa sökområdet till en radio om cirka fem kilometer. ELT-sändaren är dock fristående från de svarta lådorna.

Alsemar har hittills valt att inte kommentera sitt uppdrag i Medelhavet.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!