Fordon

Ny spårväxel testas för punktliga tåg

Foto: Göran Fält / Trafikverket

En ny typ av spårväxel kan få Sveriges tåg att bli punktliga igen. Hur växeln fungerar? Det är än så länge hemligt.

Publicerad

Problem med spårväxlarna står för en stor del av tågförseningarna i Sverige. I ett nytt projekt, bekostat av Trafikverket ska en ny typ av växlar testas, i förhoppning om att både spara pengar och få punktligare tåg. Än så länge är tekniken bakom en hemlighet.

Det är Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet, LTU, som tagit fram de nya spårväxlarna. Bakom idén står av Jan Lundberg, som är professor i drift och underhåll, i samarbete med ett svenskt företag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här