Fordon

Ny grön våg inom sjöfarten

Flera utländska rederier har börjat använda segel på sina fartyg för att hålla bränslekostnaderna nere. Foto: Skysails
Stena Line har satt vindkraftverk på en av sina Danmarksfärjor. En investering på en miljon kronor som sparar cirka 2 procent bränsle. Investeringen ska var betald på cirka åtta månader. Enligt Stena är detta en unik lösning som man är först i världen med. Foto: Stena Line
Vindkraftverk i fronten genererar ström och bryter luftströmmen, vilket i sin tur minskar luftmotståndet. Foto: Adam Ihse/Scanpix
Till kaj ansluts Stenas färjor till elnätet på land. Därmed kan ännu mer soppa sparas. Foto: ABB
Viking Line har Östersjöns miljövänligaste passagerar­fartyg. ”Viking Grace” drivs med flytande naturgas och har så kallat grönt pass. Foto: Leif R Jansson/Scanpix

Miljöutvecklingen inom sjöfarten har tagit fart på allvar, frampiskad av skärpta utsläppsregler och svidande lågkonjunktur. Nu kommer vindkraftverk på fördäck, energisparande beslutsstöd och alternativa bränslen.

Publicerad

Tuffa tider inom sjöfarten innebär storvinst för miljön. Dalande frakt­rater och höga oljepriser tvingar redarna att dra åt svångremmen, inte minst genom att spara på fartygsbränslet, även kallat bunker. Dessutom väntar kraftigt skärpta utsläppsregler för svavel. I särskilt känsliga områden, som Öster­sjön och Nordsjön, sänks taket från 1,0 procent till 0,1 procent år 2015. Inom sjöfarten pågår en febril jakt på energisparande och miljö­vinnande lösningar.

I januari satte Viking Line in sitt senaste nybygge, ”Viking Grace”, på linjen Stockholm–Åbo. Med ett energi­effektiviserande system för beslutsstöd (Emma), flytande naturgas i tankarna och ett så kallat ”green passport” är hon Östersjöns grönaste passagerarfartyg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här