Nu flyger Gripen över Libyen

2011-04-07 13:08 Lars Anders Karlberg  

UPPDATERAD På torsdagseftermiddagen lyfte de svenska Jas Gripen-planen från Natobasen Sigonella på Silicien för de första flyguppdragen i Libyens luftrum. Debaclet med flygbränslet åtgärdades under natten.

När den svenska truppen på 120 personer på Sicilien och 10 i Neapel i mitten av veckan hade fått allt på plats saknades bara en sak - ett avtal med det italienska tankbilsföretag som skulle leverera flygbränsle till Gripenplanen.

De svenska Gripenpiloterna var redo för en provflygning på onsdagskvällen, innan det verkliga uppdraget skulle börja på torsdagen, men det fanns inget bränsle som passade.

- Vi var helt enkelt några timmar för sent ute med att skriva avtal med det italienska speditionsföretag som ska leverera bränsle åt oss. På Natobasen fanns bara helikopterbränsle och det var fel blandning för Gripen-planen. Våra plan ska ha vanligt flygbränsle och det har vi fått nu.

Det förklarade flygvapeninspektören, generalmajor Anders Silwer, vid ett pressmöte i Stockholm på torsdagen.

Några timmar senare skulle han sätta sig på ett civilt plan som skulle ta honom till den svenska FL01-styrkan på Sicilien.

FL står för Flyginsats Libyen och består av åtta stycken ensitsiga Jas 39 Gripen från F17 i Kallinge, ett Herculesplan från F7 i Såtenäs för lufttankning och 130 personer ur Nordic Battle Group.

Anders Silwer är själv gammal stridspilot och vet hur det är att vara i luften många timmar i sträck.

- Med lufttankning kommer våra plan att köra i 6-timmarspass. Utan lufttankning blir det tre timmar i stöten, berättar Anders Silwer för Ny Teknik.

Ny Teknik kan upplysa läsarna om att de nya och de moderniserade Gripen-planen har en liten "macklåda" i cockpit framför höger ben. Den rymmer ett smörgåspaket och en chokladkaka som är bra att ha vid långflygningar.

Macklådan sitter framför höger ben i den trånga cockpiten. Den öppnas med ett lätt ryck i ett litet snöre på framsidan fram kommer den instuvade provianten.

De åtta Gripenplan som nu är i Libyen kan lufttanka och därmed vara ute på uppdrag i sex timmar i sträck. Då behöver också piloten påfyllning.

De första tre planen lyfte från F17 i lördags morse och landade på Natobasen på Sicilien några timmar senare. Då hade det bara gått 23 timmar från det att regeringen och riksdag fattat det slutliga beslutet att ställa upp med folk och materiel i den Natoledda insatsen i Libyen.

Sveriges uppdrag är att övervaka den flygförbudszon som FN:s säkerhetsråd har beslutat om.

De svenska stridspiloterna får skjuta mot flygplan och helikoptrar som befinner sig i luften men inte mot mål på marken om det inte sker i självförsvar, till exempel att Gripenplanen blir beskjutna av libyskt luftvärn.

Alla är i Libyen

Tretton nationer deltar i Natouppdraget med sammanlagt nio olika stridsflygplan.

USA med stealth-bombaren B2 Spirit och jaktplanet F-15 Eagle.

USA, Nederländerna, Belgien, Norge, Danmark och Italien med jaktplanet F-16 Falcon.

Spanien och Kanada med multiroll-planet F-18 Hornet.

Frankrike, Förenade Arabemiraten och Quatar med multiroll-planet Mirage 2000.

Frankrike med jaktplanet Rafale.

Storbritannien med multiroll-planet Eurofighter Typhoon och attackplanet Tornado.

Sverige med multiroll-planet Jas 39 Gripen Natoanpassade C-version.

(Källa: Fokus)

Fakta: Jakt, Attack, Spaning och Multiroll

Varför Jas 39 Gripen heter Jas i folkmun och inte Gripen beror sannolikt på att begreppet Jas kom först.

Det var Sveriges första, och ett av världens första, multirollplan (multirole på engelska) och begreppet Jas blev en snackis.

Sedan fick det namnet Gripen efter en namntävling i början av 1980-talet.

Multiroll innebär att ett enda flygplan lätt kan byta mellan rollerna:

Jakt, som innebär att man anfaller luftmål

Attack, som innebär att man anfaller markmål

Spaning, som innebär att man tar foton och filmar

(Källa: Saab/Wikipedia)

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt