Fordon

Nödbroms hade lindrat seriekrocken

Så fungerar kollisionsvarningssystemet. Foto: Volvo
Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar. Foto: Volvo

System för kollisionsvarning och nödbroms skulle ha mildrat effekterna vid den svåra seriekrocken i Skåne, enligt Volvo Lastvagnars expert. För nya lastbilar blir det lagkrav 2015.

Publicerad

Över 100 fordon - hälften lastbilar - var inblandade i gårdagens svåra seriekrock på Tranarpsbron utanför Helsingborg på tisdagen. En person omkom.

Vid olyckstillfället rådde svår halka och dålig sikt på grund av dimma. Effekterna hade dock kunnat mildras om fordonen vid krocken haft system som varnar för kollision och nödbromsar om det behövs. Det säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här