”Nätverket från Saab lever vidare”

2017-05-18 13:38 Fredrik Karlsson  

Kinesiska pengar och bilar. Parat med svenska ingenjörer med gedigen fordonserfarenhet. Trollhättan har utvecklats till ett centrum med spetskompetens inom bilutveckling. Vi har besökt tre av framgångsbolagen.

Victor Muller hade företagit sig att rädda Saab. Han hittade finansiärer som var villiga att bidra i en räddningsinsats men inget av försöken blidkade Saab-ägaren GM. Konkursen ryckte allt närmare under senhösten 2011.

Klas Lundgren som var avdelningschef på Powertrain inom Saab Automobile slutade två veckor innan bolaget försattes i konkurs.

– Jag lyckades hitta en kund, kinesiska Dongfeng. Sedan startade vi bolaget i mitt kök. 14 personer var hemma hos mig och skrev anställningskontrakt då Saab gick i konkurs, berättar Klas Lundgren när han tar emot i ett konferensrum i T Engineerings lokaler, långt från den gamla fabriken men granne med Saab-museet i Trollhättan.

Han tillägger direkt med eftertryck:

– Men vi gjorde inte detta för att få jobb. Vid den tiden hade alla ingenjörer redan fått jobberbjudanden. Syftet var att hålla ihop ett gött gäng. Vi hade kul och ville fortsätta att ha det.

Huvudverksamheten är att utveckla styrsystem, i konkurrens med gigantiska bolag.

– Saab var tidigt ute med detta och de flesta i vårt team har 20 års erfarenhet på området. Och det häftiga är att vi gör helheten: utvecklar program, hårdvara och testar det i bilarna. Vi är nära bilen.

Sedan 2014 är Dongfeng inte bara största kund utan också ägare av T Engineering, det enda bolag utanför Kina som fordonsjätten förvärvat.

– Hade syftet varit att tjäna en massa pengar hade det varit fel tillfälle att sälja. Men vi såg det som en häftig grej, en jäkla intressant resa att bli ett tech-centra till ett stort globalt bilföretag.

Läs mer: Nevs långa väg mot produktion

Bolaget har nått en omsättning på 112 miljoner kronor varav 60 procent är uppdrag åt Dongfeng medan resten är olika uppdrag åt andra, europeiska bilföretag, bland annat ett stort elbilsprojekt.

I och med att man växt har större lokaler behövts och en del av Saab-museets gamla verkstad har tagits i anspråk. Saab 96:or och 900-modeller har fått ge plats åt splitter nya Dongfeng som utrustats med styrsystem från Trollhättan.

Samma Saab-museum har varit en ständigt återkommande samlingspunkt för gamla Saab-anställda. Här hölls helt nyligen en överraskningsfest för hela den gamla ledningen med Victor Muller och Jan Åke Jonsson i spetsen. 200 anställda ville visa sitt stöd och önska åtalade före detta chefer lycka till inför sista rättegångsdagen.

Samtliga sju åtalade chefer friades i rätten. Och i Saab-kretsar verkar ingen klandra dem, man hyllar i stället deras slit med att försöka rädda bolaget.

– Vi pratar mycket Saab här, för det finns många entusiaster. Men det var ju åtminstone fyra år av likviditetsproblem så vi har mycket roligare i dag, säger Klas Lundgren.

T Engineering är långt ifrån enda avknoppningen från Saab som börjat blomstra. Hos transmissionsspecialisten Vicura tar sälj- och marknadschefen Henrik Dhejne emot på kontoret intill den gamla Saab-fabriken.

– Bara en liten del av våra kunder är svenska, resten är från hela världen. Det blir mycket resor till Kina där många framtida affärer ligger.

Läs mer: Phoenix-plattformen har blivit mer flexibel

Vicura är specialister på utveckling av transmissioner till el- och hybriddrivna fordon inom personbilar, tunga fordon men även den marina industrin. Bolaget startades av det statligt ägda riskkapitalbolaget Fouriertransform, som en avknoppning från Saab och GM med 45 ingenjörer. Och det har gått bra.

Vicura har expanderat med fler ingenjörer, och i dag är AVL huvudägare, världens största oberoende företag för utveckling av drivlinesystem. Bolaget har blivit ett globalt centrum för el och hybriddrivlinor inom AVL.

– Vi jobbar med samtliga större fordonstillverkare och gör en extremt liten del av en komplett bil: det som sitter mellan motor och hjul. Fast vi jobbar också åt leverantörer som tillverkar axlar och åt andra branscher som marint och vindkraft. Vi gör allt som innehåller kugg, säger Henrik Dhejne.

I kontorslandskapet finns utrymme för fler och man ska växa, berättar Henrik Dhejne. Företaget har också mindre kontor i Södertälje och Göteborg och dagens totalt 75 anställda ska bli upp emot 90.

Hos grannen på Stallbacka-området, Leannova, reser sig Martin Öman från fredagsfikat när vi kommer förbi. Han tar oss med genom kontorslandskapet för att berätta hur allt började.

– Den sista tiden på Saab var det så illa ett tag att de anställda inte ens fick lön. Som chef fick man stå framför dem och säga något. Vi lyfte fram den kompetens inom bilutveckling som vi hade och sa att även om Saab gick i konkurs så hade vi kompetensen att gå vidare med. När det väl blev konkurs kände jag en press att göra något för att skapa jobb i Trollhättan eftersom jag lovat det.

Med hjälp av statligt kapital via riskkapitalbolaget Fouriertransform startade han och Tomas Camén Leannova. Planen var att på sikt slå ihop konsultbolaget med Combitech som öppnat kontor i Trollhättan men enbart rekryterat ingenjörer från karossavdelningen.

Någon sammanslagning blev det aldrig. Men uppdragen rullade snart in.

– Vi gick från två till 200 anställda på två år, säger Martin Öman.

Läs mer: ”Därför är framtiden ingenjörens”

Bolaget köptes i stället av ÅF som med 1 600 ingenjörer i bilindustrin är störst i Skandinavien i fordonsbranschen.

Tomas Camén har gått vidare till att bli ansvarig för ÅF:s verksamhet i Kina och Martin Öman har tagit över som affärsområdeschef. Kontoret har blivit som ett center för globala bilprojekt, med de flesta konsulter på plats. Bara ett fåtal jobbar ute hos kunderna.

En viktig kund har varit närmaste grannen, Nevs, med kinesiska ägare. Och i Kina finns fler kunder. Bland annat har man från Trollhättamn tagit fram chassit till en ny sjusitsig suv från bolaget Next EV, kallad Nio – Kinas motsvarighet till Tesla med grundaren William Li.

– Vi har haft 60–70 personer som hållit på med detta i snart två år, säger Martin Öman.

Det finns en rad skäl till att antalet bilutvecklingsuppdrag är fler än någonsin. Bilarna blir uppkopplade och så småningom självkörande.

Men det främsta skälet bakom all utveckling är miljökraven. Lagkraven blir hårdare och hårdare, inte minst i Kina, vilket ger en massa uppdrag att göra snålare bensinbilar. Detta skyndar också på elbilsutvecklingen.

– Det är Kina som har den stora elbilsboomen och helt andra affärsmodeller som gör det möjligt. Hela städer kan exempelvis bestämma sig för delade bilpooler och beställa fordon till dem.

Allt detta ger gott om uppdrag till alla nya bilutvecklingsbolag i Trollhättan.

– Nätverket från Saab lever vidare och vi kan ofta göra jobb åt varandra eller styra affärer till varandra, säger Martin Öman.

Tillbaka hos Klas Lundgren och T Engineering får vi samma bild.

– Hela stan bubblar av bilutveckling och bolagen konkurrerar sällan utan kompletterar varandra eftersom vi var olika avdelningar på Saab eller Powertrain. Nu finns det nästan obegränsat med jobb och vi växer så det knakar, säger han.

Bolagen som ger Trollhättan nytt hopp

Nevs. Köpte Saabs konkursbo och har som mål att producera elbilar i fabriken. Har tagit fram en modell som ska byggas i Kina. Har kinesiska ägare.

Leannova Engineering. Konsultbolaget startades av Fouriertransform tillsammans med före detta Saab Automobile-cheferna Tomas Camén och Martin Öman. Numera uppköpt och integrerat i ÅF.

Cevt, Geely-ägt bilutvecklingsbolag med avdelning i Trollhättan.

Combitech. Öppnade kontor i Trollhättan direkt efter Saab Automobile-konkursen.

E-AMM. En del av jättekoncernen American Axle Manufacturing (AAM). Trollhättedelen utvecklar drivlinor för elfordon. Grundades då Anders Tysk tog med sig 18 kolleger från Saab Automobile. Jobbar åt flera stora biltillverkare med drygt 100 anställda.

T Engineering. Startades i samband med Saab-konkursen då Klas Lundgren tog med sig några tidigare kolleger från Saab och GM. I dag helägt av Dongfeng Motors. Designar och utvecklar styrsystem för alla fordonssystem.

Vicura. Startades av det statligt ägda riskkapitalbolaget Fouriertransform, som en avknoppning från Saab och GM. Specialiserat på utveckling av transmissioner till el- och hybriddrivna fordon inom personbilar, tunga fordon men även den marina industrin. I dag är AVL – världens största oberoende företag för utveckling av drivlinesystem – huvudägare.

Swedspot. Startade 2013 och har fortsatt att utveckla programvaran från Saabtiden, en iot-lösning för fordonsindustrin. Tog plats bland landets hetaste unga teknikbolag på Ny Tekniks 33-lista.

Techroi Fuel Systems. Ett bränslesystemföretag med rötter i Saab Automobiles och GM:s avdelning för bränslesystemdesign. Specialiserat på lättviktstankar till fordonsindustrin.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS