Muller: Pang Da bäst för Trollhättan

2011-05-16 11:25  
Victor Muller, ordförande i Saab och Spyker, hittade snabbt en ny kinesisk partner efter Hawtai. Foto: Scanpix

– Alla trodde att vi redan var döda men det krävs mer för att döda Saab än bara rubriker i tidningar, sa Victor Muller på en presskonferens i Peking i dag efter uppgörelsen med Pang Da.

Uppgörelsen mellan Saabs moderbolag Spyker och den kinesiska bildistributören Pang Da kan ge omedelbar skjuts åt Saabfabriken i Trollhättan, menar Saabs styrelseordförande Victor Muller.

I morgon går de anställda på Saabfabriken i Trollhättan tillbaka till arbetet, även om de inte vet exakt när produktionen dras igång efter sex veckors produktionsstopp.

Saab kommer omedelbart att få en första betalning på 30 miljoner euro för omkring 1 300 Saabbilar, som kommer att levereras från september och framåt.

Betalningarna från Pang Da kommer inte att kräva godkännande från myndigheter, enligt Muller.

Victor Muller talar sig i dag varm för avtalet med Kinas största bildistributör Pang Da med mer än 1 100 återförsäljare över hela Kina.

- Det här ärr en bättre affär för Saab än den vi var på väg att genomföra med Hawtai, sade Victor Muller på presskonferensen.

Han berättar vidare att pengarna gör att Saab kommer att kunna återuppta produktionen i Trollhättan igen.

Victor Muller säger att han inte vet exakt när detta kan ske, men att det blir inom kort.

De 30 miljoner euro, cirka 270 miljoner kronor, innebär att Pang Da ska få cirka 1.300 bilar som kan börja säljas i Kina från och med september. Pengarna ska redan vara på väg till Saab.

Muller ser inte Pang Da som ett andrahadsval, utan menar tvärtom att affären är bättre för Saab än den man var på väg att genomföra med Hawtai.

Affären med Pang Da kräver inte samma typ av tillstånd som den tidigare affären. Anledningen till det är att Pang Da inte är någon biltillverkare utan en återförsäljare.

- Det gör att en uppgörelse är mycket lättare ur regelsynpunkt, både i Kina och med Europeiska investeringsbanken, EIB, sade Victor Muller på en telefonkonferens efter presskonferensen i Peking.

Enligt Victor Muller satsade inte Saab Automobile på en uppgörelse med Pang Da från början för att fokus låg på att hitta en partner för att börja bygga bilar i Kina.

Nu ligger fokus på att sälja svenskbyggda bilar i Kina. Först om två år blir det tillverkning i Kina.

Victor Muller säger att den första Kina-Saaben kan vara klar under 2013, förutsatt att Saab och Pang Da hittar en tredje lämplig bilbyggarpartner i landet.

Uppgörelsen Spyker-Pang Da

1. Intentionsavtal om ett gemensamt 50-50-ägt bolag för distribution och tillverkning av Saab i Storkina.

2. Pang Da överför 30 miljoner euro till Saab Automobile som betalning för leverans av Saabbilar till Kina.

3. Ytterligare 15 miljoner euro betalar inom 30 dagar för ytterligare leverans av Saabbilar.

4. Pang Da köper in sig i Saabs moderbolag Spyker Cars med 65 miljoner euro och får 24 procent av aktierna i Spyker.

Läs mer om affären i Spykers pressmeddelande.

Yvonne Edenholm

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS