Motorvärme kyler hytten

2012-05-23 09:20 Marie Alpman  
Motorvärme kyler hytten.

Luftkonditioneringen i en lastbil kan drivas med spillvärme från motorn. Därmed kan bränsleförbrukningen sänkas och köldmediet tas bort. Nu ska tekniken testas i ett nytt projekt med pengar från Energimyndigheten.

(Uppdaterad) Att hålla svalt och skönt i lastbils­kupén kostar energi. Nu startas ett nytt, svenskt projekt för att utveckla en luftkonditionering som drivs med spillvärme från motorn.

– Vi räknar med att kunna sänka bränsleförbrukningen med upp till fyra procent, säger Karl Bohman, affärsutvecklingschef på Climatewell, vars saltlager är hjärtat i systemet.

Varmt kylvatten från motorn leds in i Climatewells aggregat. Energin lagras där med hjälp av ett salt. Energin kan sedan tas ut, antingen som kyla eller värme.

Det nya systemet ersätter dagens luftkonditionering med kompressor. Förutom en minskad bränsleförbrukning är vinsten också att miljöfarligt köldmedium inte längre behövs.

Om ett år ska en prototyp finnas framme. Nästa steg blir sedan att bygga in det nya klimatsystemet i en lastbil. Både Volvo och Scania deltar i projektet, som har en total budget på närmare 17 miljoner, varav en tredjedel kommer från Energimyndigheten.

– Att både Volvo och Scania deltar är en kvalitetsstämpel, säger projektledaren Anton Lundquist, utvecklingschef på företaget Dometic, som bland annat säljer batteridrivna luftkonditioneringssystem till lastbilar.

Han säger att batterikapaciteten här är en begränsning.

– Det behövs ett nytt alternativ och Climatewells lösning är både enkel och robust.

Den största bränslebesparingen fås när man i stället för att köra motorn på tomgång, när lastbilen står stilla och föraren vill ha det svalt i kupén, använder en liten dieselbrännare för att för att driva processen.

I projektet ingår att ersätta den med en katalytisk brännare som utvecklas av företaget Catator. Det skulle göra systemet både tystare och mer effektivt, enligt Anton Lundquist.

– Även om själv köldprocessen är värmedriven krävs fortfarande el för att driva pumpar och fläktar. Utmaningen blir nu att få ner vikt och elförbrukning

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt