Mörka moln över Joint Strike Fighter

2009-03-13 15:39 Lars Anders Karlberg  

Stridsflygplanet F-35 har blivit en mardröm för den amerikanska regeringen. Prislappen är nu uppe i 1 miljard kronor per plan och den amerikanska kongressens revisorer slår larm.

UPPDATERAD

Krigsmaterialtillverkaren Lockheed Martins stridsflygplan F-35 spränger alla budgetramar, konstaterar den amerikanska kongressens revisionsenhet GAO i enrapport som publicerades förra veckan.

Totaltkostnaden för de 2 456 plan som det amerikanska försvarsdepartementet beställt har nu sprängt tusenmiljardersgränsen, skriver kongressens revisorer inräknat inköp och livscykelkostnad.

Den totala inköpskostnaden beräknas nu till 300 miljarder dollar och livscykelkostnaden med drift och underhåll 760 miljarder dollar.

Sammanlagt blir det 1 060 miljarder dollar som de amerikanska skattebetalarna ska ut med för att få ett av världens modernaste och mest avancerade flygplan.

Mer än dubbelt så dyr som Jas Gripen
Omräknat per plan i svenska kronor blir den direkta inköpskostnaden mer än 1 miljard kronor per plan och den totala kostnaden med inköp, drift och underhåll 3,8 miljarder kronor per plan.

En miljard kronor per plan är mer än dubbelt så mycket som ett Jas Gripen NG skulle kosta i inköp, enligt de offerter som Saab lämnat till Norge och Danmark.

Och 3,8 miljarder kronor i livscykelkostnad är mer än tre gånger så mycket som för Jas Gripen NG, enligt de uppgifter som cirkulerar i Danmark, som nu står på tur välja mellan F-35 och Jas Gripen.

Saab: Vi är inte överraskade
På Saab i Linköping säger Gripen-chefen Johan Lehander att han inte vill strö salt i Lockheed Martins sår.

- Vi har ingen anledning att kommentar problem som våra konkurrenter har, det får andra göra.

- Däremot är vi inte överraskade eftersom det här är i linje med tidigare rapporter till den amerikanska kongressen. Vi visste redan innan rapporten från United States Government Accountability Office att Gripen är en betydligt billigare lösning än JSF, både i inköp och i drift, säger Johan Lehander till Ny Teknik.

Lightning II i USA och JSF i Europa
F-35 utvecklas tillsammans med den amerikanska marinen, det amerikanska flygvapnet, den amerikanska flottan samt sju andra samarbetsländer, bland andra Norge, Danmark och Holland.

I USA heter planet Lightning II och i samarbetsländerna Joint Strike Fighter, JSF. Samarbetsländerna väntas köpa 730 stycken plan.

I Norge har regeringen bestämt sig för Joint Strike Fighter. Den norska regeringen hävdar att man fått ett bra pris på JSF samtidigt som man anser att Gripen är dyrare än vad som sägs i Saabs offert.

I Holland lutar det också åt Joint Strike Fighter medan den danska regeringen fortfarande håller sina kort tätt tryckta mot kroppen. Beslutet tas först på försommaren.

Försenat och fördyrat

November 1996: Det amerikanska försvarsdepartementet låter Boeing och Lockheed Martin tävla om att ta fram nästa generations multi-role-flygplan för både flygvapnet, marinen, flottan och sju andra Natoländer.

Oktober 2001: Lockheed Martin vinner upphandlingen med F-35 och försvarsdepartementet beställer 2 866 plan för 81 miljoner dollar styck för leverans 2008.

December 2006: Det amerikanska försvarsdepartementet drar ned beställningen av F-35 till 1 458 plan till en genomsnittlig styckkostnad på 122 miljoner dollar för leverans 2010.

December 2006: Norge bjuder in Sverige att till upphandlingen av 48 stycken nya stridsflygplan.

April 2007: Norge går in med pengar i utvecklingen av nya Gripen Next Generation.

April 2008: Försvarets Materielverk och Saab lämnar in offerten till Norge.

November 2008: Norge väljer Joint Strike Fighter och säger ”Gripen duger inte”.

Juni 2009: Danmark regering beslutar vilket av de tre planen Lockheed Martins JSF, Boeings Super Hornet eller Saabs Gripen NG man ska välja.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt