Fordon

Moduler är nya modellen för Volvo

Därför är moduler lönsamma: De stora vinsterna i ett modulsystem finns om man hittar gemensamma komponenter i alla modeller. Hur mycket gemensamma komponenter kan en Volvo och en Geely ha, utan att varumärket devalveras? Grafik: Jonas Askergren
Mats Fägerhag Foto: Roger Lundsten/BLR

GRAFIK. Geelys nya FoU-centrum i Göteborg har två huvuduppgifter: Att skapa ett gemensamt modulsystem för Volvos 40-serie och Geelys kinesiska bilar i samma storleksklass. Att lära de kinesiska ingenjörerna hur man gör.

Publicerad

– Det svåra är att hitta effektiva skalbara lösningar på så många områden som möjligt. Om du har en x-y-skala med materialkostnad på x-axeln och egenskaper på y-axeln så ligger Geely i nedre vänstra hörnet och Volvo i övre högra. Det gäller att hitta gemensamma grundkonstruktioner som går att skala upp, säger Mats Fägerhag, som är nyutnämnd chef på Geely Holdings nya FoU-centrum i Göteborg.

– Vi ska jobba på tre nivåer, runt ett antal identiska gränssnitt. Den första är att utveckla komponenter som är helt unika. Till exempel ska vi troligen ha två bakaxlar. En enklare för de bilar som ska hålla kostnaden nere, plus en avancerad multilänkad bakaxel för Volvos behov, säger han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här