Missen: Polisen har inga hjulklampar

2015-02-18 07:17 Lars Anders Karlberg  

Svensk polis kommer inte att ha några hjulklampar att ta till när den nya "klamplagen" träder i kraft den 1 mars. Polisens upphandling är försenad.

I Sverige har inte polisen haft hjulbojor, eller klampar som det heter i direkt översättning från engelskan, i sin arsenal mot bilar och lastbilar som inte följer reglerna.

Men efter många års påtryckningar från den svenska åkeribranschen blir det nu möjligt för polis och tull att låsa fast en bil som sista utväg när man misstänker brott och påföljande flykt.

Det är framför allt lastbilar och långtradare som kör olagligt på svenska vägar som man vill kunna stoppa lastbilar som kör med olagliga däck, med för tung last eller av förare som är utmattade av sömnbrist.

Också rattfyllerister och andra farliga personbilsförare som vägrar att lämna ifrån sig nycklarna till polisen kan nu få sina bilar "klampade".

Men om två veckor, när lagen träder i kraft, har varken tullen eller polisen fått några klampar. Upphandlingen är ännu inte slutförd.

Den troliga orsaken till förseningen är att polisen var mitt uppe i en omorganisation i höstas när riksdagen tog beslutet om klampningslagen. Polisens verksamhet centraliserades i en central myndighet och sju regioner.

När Ny Teknik ringer för att fråga vilken typ av klampar som man begärt in offerter på hur många leverantörer som är intresserade är det locket på. "Upphandlingssekretess", säger Rikspolisstyrelsen.

Det finns en uppsjö leverantörer av klampar enbart i Europa. De flesta modeller är för personbilar. Lastbilar kräver större dimensioner med sina stora hjul som kan vara mer än 22 tum i diameter.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Klampningslagen

  • Lagen har nummer 2014:1437 i Svensk författningssamling.
  • 1 § Denna lag innehåller bestämmelser om åtgärder som får vidtas för att säkerställa efterlevnaden av ett beslut att ett fordon eller fordonståg inte får fortsätta färden.
  • I tredje paragrafen står att Polismyndigheten eller Tullverket får besluta att fordonet eller fordonståget ska förses med en mekanisk, elektronisk eller annan typ av låsanordning (klampning).
  • Varken företrädare för åkeribranschen eller polisen tror att klampning kommer att bli särskilt omfattande i Sverige. Men man vill gärna ha möjligheten som en sista utväg.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt