Miljöministerns super-Volvo med 400 el-hästar

2010-11-12 15:00 Lars Anders Karlberg  

Till och med en miljöminister tillåts falla för den svarta Volvoskönheten med 400 hästar under huven. Förklaringen: Det är el-hästkrafter och då blir det poäng i miljöministerns bok.

Det gröna el-bolaget Öresundskraft hade lockat ned miljöminister Andreas Carlsgren till Helsingborg i går för att vara huvudtalare på ett elbilsseminarim på Dunkers Kulturhus.

Inne i seminariesalen satt 250 elbilsintresserade deltagare från företag och kommuner och utanför stod sexto stycken elbilar uppställda redo för betittning och provsittning.

I blickfånget stod en blänkande svart Volvo C70 med bokstäverna True Electric klistrat över sidorna och markeringen 0 g/km för att visa att det är en ren elbil.

Den fyrhjulsdrivna C70-TE4WDD är Uppsalaföretaget Electroengines hittills vassaste True Electric-bil.

Electroengine har också byggt om Saab 9-3 till True Electric men den nya Volvo C70 är ett strå vassare.

1. Den har en samlad motoreffekt på över 400 hästkrafter med fyra elmotorer direktkopplade till alla fyra hjulen.

2. Vridmomentet är 650 newtonmeter per hjul.

3. Den gör 0-100 kilometer i timmen under 6 sekunder.

4. Den ska klara hela 35 mil på en laddning, en prestation som hittills bara den amerikanska elsportbilen Tesla klarat.

- Vi ska använda C70 TE4WDD för att testa nya teknik och vidareutveckla både motordrifter och batterier under de närmaste åren. Vi ser nu fram mot vintern då vi får en chans att testa testa kortare bromssträckor och bättre köregenskaper tack vare vår 4WDD och avancerade torque vectoring-teknik, säger Electroengines vd och grundare Thomas Bergfjord i ett pressmeddelande.

I C70-projektet har också Öresundskraft, Lunds Energi och Energihuset deltagit, säger Thomas Bergfjord.

Electroengines C70 fick lite konkurrens om uppmärksamheten från den gnistrande himmelsblå Teslan från som Skandinavienimportören Espen Pedersen hade med sig från Danmark.

En Tesla väcker alltid uppmärksamhet och så även här.

För första gången i Sverige fick man också se el-trillingarna från Mitsubishi, Citroën och Peugeot.

De ser identiska ut och det beror helt enkelt på att alla tre är tillverkade på Mitsubishis I-Miev-plattform.

Det var den hittills största samligen av elbilar på svensk mark.

Hela elva modeller – Citroën C-Zero, Fiat 500 EV, Mitsubishi I-Miev, Nissan Cabstar, Peugeot Ion, Renault, Tesla 2,5 Roadster Sport, Think City, Toyota Prius laddhybrid, Volvo C30 EV och Volvo C70 TE4WDD.

Totalt hade sexton elbilar ställt upp sig på torget i Helsingborg.

Fem av dem var den populära Fiat 500 som flera kommuner köpt direkt av EV Adapt i Nödinge. Tre av Fiatbilarna var Öresundskrafts och två EV Adapts.

Se fler bilder från seminariet här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt