Miljardkryssaren riskerar bli skrot

2012-01-24 23:00 Niklas Dahlin  

Redan innan utredningen om Costa Concordia-olyckan är klar börjar diskussionerna om framtiden. Ska det kapsejsade skeppet bärgas eller skrotas?

Det finns två alternativ för olycksbåten Costa Concordia. Antingen kan den bärgas, repareras och återgå i tjänst, eller så måste den skrotas. Skeppet är värt 4 miljarder kronor, men en bärgning och renovering skulle kunna kosta så mycket som en miljard.

Rederiet har inte fattat något beslut. Skadorna på skrovet och maskineriet kan vara för stora för att en renovering ska vara lönsam.

Tre av världens största bärgare är på plats för att visa sitt intresse: holländska Smit International, Titan Salvage och Svitzer.

Den troligaste metoden är ”parbuckling”, att dra fartyget på rätt köl med råstyrka. Frågan är om Costa Concordia är för stort. MV Rocknes som kapsejsade 2004 bärgades av Smit med parbuckling. Det ansågs vara en extremt stor båt för metoden. Men Rocknes var 125 meter kortare och mycket lägre än Costa Concordia.

Kontraktet för att pumpa ut oljan har redan gått till Smit. Företaget har tidigare bärgat flera kryssningsbåtar, bland annat 290-metersfartyget Pride of America i samma klass som Costa Concordia, som dock sjönk vid kaj under konstruktionen.

Smit bärjade också den sjunkna ryska ubåten Kursk i delar med hjälp av en egenutvecklad skärteknik.

Costa Concordia

Det 290 meter långa kryssningsfartyget som byggdes 2005 är det 29:e största i världen. Östersjöns största kryssningsfärja, M/S Silja Europa, är bara 202 meter.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt