Fordon

Mikrofoner larmar om ojämn räls

Sju tunnelbanetåg i Stockholm utrustas med systemet Quiet Track. Här syns pulsgivare och accelerometer monterad på hjulaxeln. Foto: Tyréns
Martin Höjer. Foto: Ulf Lundin
Martin Almgren. Foto: SLL

I Stockholms tunnelbana ska mikrofoner på undersidan av tågen lyssna efter ojämnheter i rälsen. Syftet är att underhålla spåren mer effektivt och få tågen att gå tystare.

Publicerad

Systemet kallas Quiet Track, tyst spår, och har utvecklats av teknikkonsultbolaget Tyréns i samarbete med flera andra aktörer under tre år. Det har testats på ett tåg på den gröna linjen i Stockholms tunnelbana, men nu har landstingets trafikförvaltning köpt tjänsten för hela tunnelbanesystemet.

Sju tåg kommer att utrustas med mikrofoner, pulsgivare, accelometrar och gps. Varje tåg ska också förses med en dator där den första signalbearbetningen sker innan informationen skickas vidare till en central databas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här