Fordon

Mazda spar bränsle med superkondensatorer

Generatorn (blå) genererar ström vid inbromsning. Strömmen lagras i en superkondensator och distribueras sedan till elkomponenter eller bilbatteriet. Foto: Mazda

Som första biltillverkare monterar Mazda från 2012 superkondensatorer i vissa modeller som tar tillvara bromsenergin för att minska bränsleförbrukningen.

Publicerad

Systemet kallas I-eloop (Intelligent Energy Loop) och ska enligt Mazda kunna minska bränsleförbrukningen med så mycket som 10 procent vid vardagsanvändning.

Systemet är betydligt enklare än de system som används för att ta tillvara bromsenergin i hybridbilar, där den drivande elmotorn omvandlas till generator för att ladda det extra batteri som finns i elhybridbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här