Maskiningenjörernas eldrivna riksha

2014-12-17 10:13 Helen Ahlbom  

Teknologer i Luleå har ersatt tvåtaktsmotorn i en vanlig riksha med elmotor och bränslecell. Kolla in videon från testkörningen.

Bara i den indiska staden Mumbai finns mer än en kvarts miljon rickshaws. Nästan alla drivs av en tvåtaktsmotor, som ger upphov till mycket värre luftföroreningar än vanliga bilar.

Det triggade teknologerna Emil Hallengren, Olof Johansson, Anton Danielsson, Benjamin Bylund och Elias Löthman, som alla läser till civilingenjör inom maskinteknik och teknisk design vid Luleå Tekniska Universitet.

Tillsammans har de byggt om en riksha med tvåtaktsmotor. De har tagit bort motorn och ersatt den med elmotorer och en metanoldriven bränslecell. Men den nya miljöbilen använder alltså från samma plattform.

Studenterna har använt två elmotorer på 3 kW från Goldenmotors och ett batteri med laddare från Ev-power. Batteriet har 24 LiFeYPo4-celler med en samlad spänning på 72 volt. Bränslecellsgeneratorn kommer från Efoy.

- Hybridbilen är nu så gott som klar. Men den är inte optimerad, så den slukar rätt mycket, säger Emil Hallengren.

- Den är extremt rapp i starten, men maxar 40 km i timmen, vilket är vad de brukar komma upp i. Den bromsar snabbt också, vilket kan utnyttjas med elmotorn. 

Bilen har donerats från Indien, och den här typen av autoriksha kallas ofta Tuk-Tuk efter tvåtaktsmotorns karakteristiska läte.

Koldioxidutsläppen är nästan obefintliga i den nya bilen, enligt Emil Hallengren. Projektgruppen övervägde att använda vätgas, men kom fram till att det skulle bli enklare med den mer mogna tekniken med metanoldriven bränslecell.

Projektet startade i april och i mitten av november gjordes de första testkörningarna utomhus.

Utvecklingen av projektet kan följas på teknologernas Facebooksida.

I många delar av världen är tvåtaktarna den värsta miljöfaran, enligt en studie som publicerats i Nature Communications.

Orsaken är till de höga utsläppen är i hög grad den ofullständiga förbränningen i tvåtaktsmotorerna.

I vissa städer i Asien, exempelvis Bangkok, svara tvåtaktarna för 60 till 90 procent av alla organiska partiklar i luften. I Kina har tvåtaktare förbjudits i många städer.


Följ Ny Teknik på Facebook!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt