Fordon

Lynk-chefen: Så ska ”smarta telefonen på hjul” få fart

David Green är digitalchef på företaget Lync&Co. Foto: Ada Fredelius

3 frågor till David Green, digitalchef på Lynk & Co, som i dagarna har släppt sitt nya bilmärke med teknik från Volvo.

Publicerad

20 oktober lanserades nya bilmärket Lyn k& Co, en uppkopplad bil som är resultatet av arbete på Geelys och Volvos gemensamma forskningscenter. David Green är digitalchef på företaget.

Kan du berätta mer om hur bilens uppkoppling fungerar?

– Bilen är en plattform, med samma typ av moduler som en mobiltelefon. Den kommer med en inbyggd telematik-enhet, alltså något liknande ett modem.

– Bilen kommer att koppla upp sig på 4g-nätet, och du kommer förmodligen ha bättre uppkoppling i bilen än i mobiltelefonen. En bil är så mycket större, vi har en stor antenn i bilens tak och kan enkelt ge dig en bra uppkoppling. Då kan du vara uppkopplad i bilen och ha kontakt med bilen när du är utanför den.

Läs mer:

Vad har Ericsson bidragit med i arbetet?

– De har hjälp oss bygga en helt ny plattform för uppkoppling, de har hjälpt oss med bilen och de har skapat molnet där informationen från bilen lagras.

Vad tycker du om termen ”smartphone på hjul” som ni använt för att beskriva bilen?

– Det är en riktigt bra bil, med Volvos senaste teknik. Men du kan ha en mobiltelefon som är utmärkt tekniskt, men det som verkligen gör telefonen användbar är apparna.

– Det är där vi utmärker oss. Du låser upp bilen via telefonen, du kan söka efter lediga bilar via telefonen. Det ska bli spännande att se vilka möjligheter som dyker upp när andra börjar utveckla appar åt bilen.