Fordon

Luleå först ut med årets snålbil

Caroline Åkerberg ska ratta Luleåbilden Skilzi vid Shell Eco Marathon-tävlingana på Lausitzring i Tyskland 26-28 maj. I dag fick hon känna på Skilzi för första gången. Foto: Leif Nyberg/LTU
Caroline Åkerberg pluggar media, musik och teknik på LTU och ska bli ljudtekniker. Hon kommer att dokumentärfilma hela äventyret. Skilzi var inte långt ifrån det svenska rekordet förra året. Ett rekord som sattes av Chalmers 2009. Foto: Leif Nyberg/LTU
Det är trångt om saligheten i prototypklassen. Allt måste vara supereffektivt - aerodynamiken, motorn, hjulen och resten av drivlinan. Den nya vindrutan är tillverkad i specialplexiglaset Jaxal.
Hela inkråmet i Skilzi är nytt för i år. Både vevaxel och vevstake är nykonstruerade för ökat vridmoment och högre effektivitet. Också rullmotståndet har minskats. Foto: Leif Nyberg/LTU
Bilden visar de nya lagerhållarna. I år ligger teamet bra till tidsmässigt och räknar med att kunna provköra bilen i lugn och ro. De flesta studentlagen har konstant tidsnöd med följd att oönskade problem upptäcks först vid tävlingarna. Foto: Leif Nyberg/LTU

I dag visade Luleåteknologerna upp sin uppfräschade Eco Marathon-bil Skilzi som ska tävla i snålbilskörning i Tyskland i slutet av maj. Caroline Åkerberg ska ratta Skilzi.

Publicerad

Hennes uppdrag är att slå det svenska Eco Marathon-rekordet på 1243 kilometer på motsvarande 1 liter bensin. Det svenska rekordet sattes av Chalmerbilen Eco Vera2009.

Hon pluggar till ljudtekniker i Luleå men har motorintresset i blodet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här