Lim tros förgifta piloter i smygplan

2012-06-25 12:17 Niklas Dahlin  
Pierre Spray, som deltog i utvecklingen av planen A-10 och F-16, tror att limmet som limmas på flygkroppen till F-22 kan vara boven i förgiftningsdramat. Foto: Scanpix

De utvalda piloter som tränar med det amerikanska flygvapnets avancerade smygplan av modellen F-22 blir sjuka. Yrsel och huvudvärk är vanligt och problemen kan ha orsakat minst en olycka med dödsfall. Nu hävdar en expert att orsaken är limmet till flygplanets smygmaterial.

I slutet av 2010 kraschade ett plan av typen F-22 i Alaska. Piloten omkom, efter att ha drabbats av syrebrist. Utredningen hittade inte någon entydig orsak. Samtliga F-22 fick flygförbud under fyra månader.

Den mest populära teorin hittills har varit problem med syret till piloternas andningssystem. Fortfarande har felet inte gått att åtgärda, och piloter drabbas regelbundet av yrsel och huvudvärk.

Nu tror Pierre Sprey, som deltog i utvecklingen av planen A-10 och F-16, att han kommit lösningen på spåret. Teorin om det giftiga limmet presenteras i en rapport av advokaten och visselblåsaraktivisten Dina Rasor som använt Pierre Sprey som konsult.

F-22 använder ett nytt smygmaterial som limmas på flygkroppen. Polyuretanlimmet innehåller diisocyanater, och vid en hastighet av mach 1,6 vid havsnivå kan det avge giftiga gaser. Ämnena kan ge neurologiska problem.

Pierre Sprey tror att limmet förbisetts för att det inte funnits tillräckligt bra tester för diisocyanater i blodet.

Dessutom görs regelbundet underhåll på materialet, vilket gör att planet får ett nytillskott av färskt lim. Limmet och smygmaterialet topphemligt och flygvapnet bestrider Pierre Spreys slutsatser.

Att byta lim eller bygga om det livsuppehållande systemet skulle bli ännu ett bakslag för Lockheed Martins F-22. Utvecklingen av planet har varit problematisk och projektet har flera gånger gått över budget. USA har i dag 170 exemplar. Planen kostar mer än 2,8 miljarder kronor styck och står för en stor del av flygvapnets budget. Modellen har den högsta olycksfrekvensen av något plan i tjänst hos det amerikanska flygvapnet.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt