Lastbilen ska få el i farten

2011-01-14 12:21 Marie Alpman  

En lastbil kör upp på E4:an. På taket kopplar strömavtagaren automatiskt upp sig mot kontaktledningen ovanför vägen. I en fart av 80 km/h och utan att föraren ens märker något kopplas den av och på vid viadukter eller andra hinder och vid omkörningar.

Elektrifierade motorvägar där lastbilar och bussar hämtar kraft från luftledningar. Det är målet för projektet Elektriska vägar. Första steget är att utveckla en automatisk strömavtagare som ger fordonen el i farten.

För att utveckla en sådan automatisk strömavtagare får nu projektet Elektriska vägar fyra miljoner av Energimyndigheten. En virtuell prototyp ska vara klar till hösten.

- Målet är sedan att sätta den på ett testfordon och bygga en 500 meter lång testbana för att visa att tekniken fungerar, men för det krävs ytterligare pengar, säger Anders Nordqvist, VD på företaget Svenska Elvägar som driver projektet och arbetar för en elektrifiering av svenska motorvägar.

Att utveckla en automatisk strömavtagare är ett första steg. Forskare vid Robotdalen och Mälardalens Högskola kommer i samarbete med företaget Balfour Beatty Rail att utvärdera befintlig teknik som används av tåg och spårbussar men även utveckla en ny, automatisk robotarm.

- En av utmaningarna är att den ska kunna hakas på och av i farten. Det har ingen gjort tidigare. Trådbussar kopplar man i de flesta fall in manuellt, säger Ingemar Reyier, projektledare på Robotdalen.

I projektet, med en total budget på 7,3 miljoner kronor, deltar även Trafikverket, Hägglunds BAE systems, Elforsk, Scania och Volvo.

Förespråkarna för elmotorvägar pekar bland annat på stora miljövinster om den tunga trafiken kan köra på el. De får också uppbackningen i en förstudie kring elektrifiering av tunga fordon från våren 2010, gjord på uppdrag av Vägverket och Energimyndigheten.

Läs här rapporten Elvägar här.

Alla är dock inte övertygade. I en debattartikel i Ny Teknik i höstas pekar till exempel Marcus Andersson och Evert Andersson, professor emeritus vid KTH på brister i utredningen.

Läs deras debattinlägg här.

Energimyndigheten anser dock att tekniken ska undersökas vidare. Förutom stödet till ”Elektriska vägar” gav Energimyndigheten i höstas 24 miljoner i stöd till ett annat projekt som ska undersöka möjligheten att bygga induktiva eller konduktiva slingor – som på en leksaksbilbana -  i vägbanan. Detta projekt leds av Volvo Powertrain i samarbete med bland andra Bombardier och företaget Elways.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt