Lång väg till genombrott för bränslecellsbilar

2017-05-19 06:00 Johan Kristensson  
Bertil Moldén Foto: Susanne Kronholm

Försäljningen av bränslecellsbilar går trögt i Sverige. I stället är det batterifordon som vinner terräng.

År 2016 registrerades 19 nya vätgasbilar i Sverige. 16 stycken Hyundai IX35 och tre stycken Toyota Mirai. Året innan var antalet en. Bilar drivna av bränsleceller väntar ännu på genombrottet – om ett sådant någonsin kommer.

För samtidigt fanns det i mars i år drygt 31 500 laddbara elbilar i Sverige, varav två tredjedelar var hybrider. Sajten Elbilsstatistik spår totalt 48 000 laddbara fordon vid årets slut. Det råder ingen tvekan om ifall batterier eller bränsleceller leder utvecklingen i Sverige just nu.

Varför blev det så? Bil Swedens vd Bertil Moldén pekar framför allt på den ännu så länge spartanska infrastrukturen för vätgastankning. I hela Sverige finns bara fyra stationer: Arlanda, Sandviken, Mariestad och Göteborg, enligt Vätgas Sverige.

– Har vi sett den här filmen förut? Ja, vad gäller gasbilar. Det tog 15–20 år innan nätet var utbyggt. Att sätta upp den enklaste formen av vätgasstation i form av en container kostar 10 miljoner kronor. Det finns ingen investeringsvilja. De enda som kan råda bot på det är stat, kommun och landsting, menar Bertil Moldén.

Läs mer: Två steg mot effektivare bränsleceller

Elbilar med batterier utgör i dag en betydligt mognare teknik, fortsätter han. Batterierna blir kontinuerligt billigare och bättre och laddstolparna blir allt fler. Allt fler elektrifierade modeller når marknaden.

Kan bränslecellsbilar bli ett reellt alternativ till elbilar?

– Toyota har nyligen beslutat att byta ut 70 000 japanska taxibilar till vätgasdrift. De bygger tankstationerna själva. I Seoul, där Hyundai har sitt säte, lanseras ett flertal vätgasmodeller i olika storlekar. Så svaret är ja. Men det måste till tankstationer, säger han.

Genom regeringens satsning Klimatklivet, som nyligen tilldelades ytterligare 500 miljoner kronor, är det möjligt att söka stöd för klimatinvesteringar på lokal nivå, exempelvis laddinfrastruktur.

Peter Engdahl, enhetschef på Energimyndigheten, berättar att några ansökningar gällande vätgas för fordon har kommit in. Ingen av dem har dock beviljats stöd eftersom andra satsningar har bedömts ha högre klimatnytta per satsad krona.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS