Laddhybrider kör inte på el

2014-01-15 10:33 Eddie Pröckl  
En studie visar att laddhybriderna Opel Ampera och Toyota Prius mest går på bensin. | fotograf: Opel, Toyota

Nederländerna är ett av de länder som har högst laddelbilstäthet, bland annat beroende på kraftiga subventioner och utbyggda laddstationer. Nu visar en ny studie att laddhybriderna ändå för det mesta går på bensin.

Studien har genomförts av TNO, Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (motsvarar de svenska industriforskningsinstituten RISE, Research Institutes of Sweden) och gäller laddhybrider som fanns i trafik 2012. Målet var att utvärdera utsläpp och bränsleanvändning i riktig trafik.

TNO studerade 540 Opel Ampera/Chevrolet Volt och 100 Toyota Prius plug-in som användes i riktig trafik. TNO hade tillgång till data från de bränslebetalkort som användes för de här bilarna, och kunde där se hur mycket varje bil tankade. Nyhetsbrevet Omvärldsanalys av energieffektiva fordon redogör för resultatet i sin senaste utgåva.

Enligt testcykeln ska Ampera/Volt ha cirka 78 procent elmil av totala mil och Prius plug-in cirka 50 procent. Men i riktig trafik hade Ampera/Volt bara 24 procent elmil och Prius 22 procent elmil. Det gjorde att skillnaden i CO2/km enligt typgodkännandet och riktig trafik var stor, skriver nyhetsbrevet.

Enligt typgodkännandet ger Prius plug-in 49g, i verklig trafik 106g. För Volt/Ampera var skillnaden ännu större: Typgodkännandet säger 27g, verklig trafik 110g.

TNO-rapporten ger två förslag till förklaringar. Dels är laddinfrstrukturen inte tillräckligt utbyggd, dels används bilarna i tjänsten. Det betyder att föraren inte behöver betala bränslet själv, utan väljer det bekvämaste alternativet.

Var fjärde var laddelbil

  • 2013 såldes cirka 2 000 elbilar och 20 000 laddhybrider i Nederländerna.
  • I december svarade laddelbilar för 25 procent av nybilsförsäljningen.
  • Prognosen för 2014 är något lägre, 1 500 elbilar och 10 000 laddhybrider, beroende på sänkta subventioner.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt