Laddbilar starkt framåt i Europa

2015-10-29 09:21 Kalle Wiklund  
En vanligare syn inom EU, laddstation för elbil. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Försäljningen av elbilar och laddhybrider ökar stort inom EU - och det finns en tydlig koppling mellan stödsystem och länderna där flest laddfordon säljs. Det slår EU-kommissionens forskningsinstitut JRC fast i en färsk rapport.

Antalet nyregistrerade laddbilar har ökat kraftigt i Europa under de senaste åren. Enligt JRC:s senaste sammanställning såldes 71 112 elbilar och laddhybrider inom EU under 2014.

Det är fortfarande en bråkdel av fossilbilarna, men innebär en rejäl uppgång jämfört med 2013 och 2012, då det såldes 49 541, respektive 23 008 laddfordon.

I Sverige landade försäljningen av el- och hybridbilar på 4 644 fordon under 2014, vilket gör att vi står för 6,5 procent av den totala ökningen av nyregistrerade laddfordon inom EU. Sett till antalet sålda elbilar och laddhybrider per capita hamnar Sverige på en tredjeplats. I topp ligger Nederländerna, följt av Estland.

Läs mer: Volvo: Elbilar blir lönsamt för oss

I rapporten framgår också att det finns en tydlig koppling mellan stödsystem i form av subventioner och vilka länder försäljningen är störst i.

– En slutsats man kan dra av det är att elbilsmarknaden inte är tillräckligt mogen för att ta bort stödsystemen. Om man vill fortsätta att stimulera en tillväxt av försäljningen av laddbilar måste subventioner av det slaget finns kvar, säger Olle Johansson, vd för elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.

Rapporten visar också att andelen av nyregistrerade EU-tillverkade laddbilar fortsätter att gå upp. 2010 var 30 procent av alla sålda laddbilar tillverkade i europeiska länder – vilket kan ställas mot 65 procent under 2014.

Bland bilmärkena var Volvo V60 laddhybrid det femte mest populära laddfordonet i EU under förra året, med 4 926 sålda bilar.

– Det är glädjande att EU-bilarna börjar komma i fatt. Tidigare var asiatiska tillverkare helt dominerande. Men det är kul att Volvo kniper femteplatsen med sin laddhyrbid, säger Olle Johansson.

Utbudet av elbilar har växt starkt under de senaste åren, men elbilarna är fortfarande generellt mindre i storlek i jämförelse med laddhybrider.

– De konsumenter som letar efter en större bil, kanske med fyrhjulsdrift eller dragkrok, måste i dag köpa en laddhybrid. Jag tror att det stora genomslaget för renodlade elbilar kommer att dröja tills vi ser en ännu bredare flora av modeller, säger Olle Johansson.

Enligt Olle Johansson finns det en tydlig koppling mellan ländernas utbyggnad av laddstationer och en ökad försäljning – något som rapporten från JRC missat att titta närmare på, menar han.

– Infrastrukturen med laddstationer måste hänga med och komplettera olika subventioner. Både Norge och Nederländerna är goda exempel på detta.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt