Fordon Kort räckvidd bromsar eltaxi Dyra i inköp, billiga i drift. Elbilar borde passa utmärkt för taxibilar som rullar mycket längre än privatbilar. Men Gävle Taxi är inte ensamma om att få problem med lönsamheten. Charlotta von Schultz Publicerad 21 mar 2014 kl 09.01 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta I norska Trondheim testades sex Nissan Leaf i taxitrafiken mellan år 2011 och 2013.Icke lönsamt, blev omdömet. Räckvidden på max 17 mil gjorde att elbilarna inte kunde köras tillräckligt mycket. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ elbilar fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige
Jättekärnkraftverk tar steg mot återaktivering Den japanska kärnkraftsoperatören Tepco har begärt tillstånd för att börja lasta kärnbränsle vid kärnkraftverket i Kashiwazaki-Kariwa i ett steg mot en eventuell återaktivering, rapporterar internationella medier.
Amazon investerar i AI-företag – Open AI:s största konkurrent E-handelsjätten Amazon investerar 2,75 miljarder dollar, motsvarande 29 miljarder kronor, i AI-företaget Anthropic.