Kompositskrov även i superubåten

2012-01-25 13:35  
Kockums u-båtsprojekt A26 heter i Försvarsmaktens rullor NGU - nästa generations ubåt. Foto: Kockums

Även den nya svenska prestigeubåten A26 planeras att få paneler från Kockums kompositverkstad som Thyssenkrupp nu vill sälja.

Enligt vad Ny Teknik erfar kommer delar av tornet och formskrovet att byggas med samma unika material som utgör skrov på Visby-korvetterna, det vill säga komposit av kolfiber och vinylester (härdplast). Syftet är att ge ubåten bättre smygegenskaper.

Formskrovet görs också delvis i specialstål från SSAB och är placerat utanpå ubåtens tryckskrov, som också det tillverkas av svenskt norrländskt specialstål.

A26 ska bli en supermodern och tystgående ny svensk ubåt med avancerad smygförmåga. Kockums har tidigare sagt att tornet ska utformas för att reflektera radar, en annan likhet med Visby.

Kockums planerar att börja tillverkning av ubåten mot slutet av 2012 eller början av 2013.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt