Koenigsegg eller Spyker? Ny Teknik jämför två värstingar

2009-12-16 11:39  

Saab har en sällsynt attraktionskraft på sportbilstillverkare. Och inte vilka som helst. Både Koenigsegg och Spyker Cars gör extremt exklusiva bilar. Ny Teknik har jämfört deras två toppmodeller.

När de vekliga Saabentusiasterna i våras på sajten Saabsunited.com röstade om vilken ny ägare som man helst såg för sitt kära bilmärke så föll rösterna på Christian von Koenigsegg och hans företag Koenigsegg Automotive i Ängelholm som gör 20 handgjorda, extremt snabba sportbilar om året.

Och efter många turer med olika spekulanter under våren och sommaren föll slutligen GM:s val på konsortiet Koenigsegg Group.

Men i november, strax innan affären skulle göras upp, fick Koenigsegg Group kalla fötter och hoppade av.

I stället dök den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars upp.

Likheten mellan Spyker och Koenigsegg är stor. Båda göra extrema sportbilar i små upplagor även om Spyker tillverkar drygt dubbelt så många bilar per år som Koenigsegg.

Ny Teknik har tittat på specifikationerna för de två företagens värstingmodeller – Koenigsegg CCRX och Spyker C12 Zagato.

Båda lanserades 2007 och har klara Formel 1-drag med sikte på att sätta nya rekord på de internationella racerbanorna.

Motor:

K: Koenigseggs egenutvecklade V8-motor på 4,7 liter med dubbla kompressorer ger i standardversionen CCX 806 hästkrafter vid 7000 varv. Men den nya etanolmotorn CCXR får 1018 hästkrafter när man kör på 100 procent högoktanig etanol och maximalt laddtryck.

S:Spyker använder i sina sex standardmodeller tyska Audis V8-motor på 4,2 liter som ger 400 hästkrafter vid 7200 varv. Men i toppmodellen C12 Zagato har Spyker stoppat in Audis 12-cylindriga 6-litersmotor och får ut 500 hästkrafter vid 6500 varv.

Prestanda:

K: Koenigsegg CCXR accelererar från 0 till 100 på 3,1 sekunder, från 0 till 200 på 8,9 sekunder och från 0 till 200 och tillbaka till 0 på 13,7 sekunder. Toppfarten är drygt 400 kilometer i timmen.

S: Spyker C12 Zagato accelererar från 0 till 100 på 3,8 sekunder. Toppfarten anges till 310 kilometer i timmen.

Mått och vikt:

K: Koenigsegg CCXR är 4,2 meter lång, knappt 2 meter bred och väger 1280 kilo.

S: Spyker C12 Zagato är 4,5 meter lång, lite drygt 2 meter bred och väger 1480 kilo.

Koenigsegg spöar Spyker
Både Koenigsegg och Spyker sätter sina bilar på tävlingsbanorna för att visa den exklusiva kundgruppen vad de går för.

Koenigsegg tar ut mest effekt av sina motorer och aspirerar på att bygga världens snabbaste bil. Koenigsegg kämpar om världsrekordet mot framför allt Bugatti Veyron som har samma prestanda som Koenigsegg CCXR.

Koenigsegg bygger bara cirka 20 bilar om året mot cirka 50 för Spyker.

Den dyraste Koenigsegg-bilen är CCXR Trevita som hittills bara byggts i tre exemplar. Den kostade köparen 1,5 miljoner euro. En av de tre är till salu i Sydafrika just nu till ett pris av motsvarande 35 miljoner kronor.

Läs Ny Tekniks reportage från Koenigseggs fabrik i Ängelholm.

Se bildgalleriet på Spykerbilarna.

Se bilderna på Koenigseggbilarna.

(Uppdaterad version)

Håkan Abrahamson

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt