Fordon

Klart för Asplunds bilbana på Arlanda

Gunnar Asplund i sitt labb i Solna. Rälsen som han håller handen på är i naturlig storlek. Nu ska en 200 meter lång räls tillverkas för att läggas ut i Arlandastad och prövas under verkliga förhållanden. Foto: Jörgen Appelgren
Klicka för att se grafiken i full storlek. Foto: Jörgen Appelgren/Jonas Askergren/Ny Teknik

I dag fick förre ABB-ingenjören Gunnar Asplund 9 miljoner från Energimyndigheten till sin ”elektriska bilbana” som ska byggas vid Arlandastad. ”Nu kör vi”, säger Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Publicerad

Ny Teknik beskrev i detalj Gunnar Asplunds projekt med strömskenor nedfrästa i asfalten på de stora europa- och riksvägarna i Sverige och specialkonstruerade strömavtagare under både lastbilar och eldrivna personbilar.

Gunnar Asplunds projekt Elways är en konkurrent till elprofessorn Harry Franks projekt Svenska Elvägar, som i stället för strömskenor i vägbanan bygger luftledningar och sätter strömavtagarna ovanpå lastbilarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här