Fordon

Kina utmanar väst med flygmotorfabrik

Comac C919 är ett kinesiskt passagerarplan för upp till 170 passagerare. Foto: Comac

Kina har stora ambitioner när det gäller flygplansproduktion, men är beroende av väst för motorerna. Nu bildas en flygmotorjätte för att utmana väst.

Publicerad

I helgen bildades den nya flygmotortillverkaren AECC, Aero Engine Corp of China, genom sammanslagning av flera existerande bolag. Bolaget får ett kapital på 7,5 miljarder dollar och har redan vid start 96000 anställda.

Uppgiften är att utveckla och tillverka motorer till det ambitiösa flygplansprogram som redan satts igång i landet.

Flygplansbyggaren Comac har redan fått upp det jetdrivna regionalflygplanet ARJ21 i luften, men planet förlitar sig på motorer från General Electric. Det planet har plats för upp till 90 passagerare och en beräknad livslängd på 60000 flygtimmar.

I startgroparna befinner sig det större planet C919 med närmare 170 sittplatser. Det planet är tänkt för längre sträckor, upp till 5555 km och livslängden beräknas till 90000 flygtimmar, motsvarande 30 år.

Även det planet måste förlita sig på motorer från väst. Amerikanska GE och franska Snecma levererar motorerna till detta plan.

Men Kina har än mer ambitiösa planer när det gäller passagerarplan och planerar tillsammans med rysk flygindustri ett dubbelt så stort flygplan. Det ska konkurrera med långdistansplan från Airbus och Boeing.

Till det vill man sannolikt inte göra sig beroende av motorer från GE, Pratt and Whitney eller Rolls Royce, som annars är de dominerande leverantörerna av flygmotorer. Dels blir importen av flygplansmotorer från väst en belastning på ekonomin, dels skulle eventuella handelssanktioner kunna strypa leveranserna.