Kan etanolbilen bli snålbil?

2012-01-24 23:00 Eddie Pröckl  

Etanolbilarna blir allt mindre bränsletörstiga. Men kan de bli snålare än bensinbilar? Nej, säger Volvos motorutvecklare. Jo, säger den legendariska brittiska motorfirman Ricardo. Båda kan ha rätt.

- Vinterproblemen med etanol är till viss del oundvikliga enligt Roland Wernlund, chef för motorutvecklingen på Volvo Personvagnar. Etanol är inte lika lättflyktigt som bensin, förångningstemperaturen är högre. Det är den skillnaden som ställer till det.

I första hand är det bränsle­tillverkarnas ansvar. Det är därför som E85 på vintern bara håller 75 procent etanol. Man kan också bygga motorer som hanterar problemen mer eller mindre bra.

Med direktinsprutning blir det lättare att starta, man kan ha olika insprutningsstrategier. Motor­värmare hjälper, blir det tillräckligt kallt behövs det för alla bränslen.

De senaste åren har flexifuelbilar som går på etanol och bensin minskat sin bränsleförbrukning snabbare än andra modeller. Gröna Bilister gjorde en jämförelse av alla modeller som såldes i Sverige under 2010 och organisationen menar att trenden har fortsatt.

Exempelvis en Volvo V70T4F drar idag 0,7 l bensin per mil. Föregångaren 2,5FT drog 0,9. Kör man på E85 drar T4F 0,96 l/mil i dag mot 1,23 l/mil för föregångaren.

– Flexifuelbilarna var från början ganska törstiga för tillverkarna la inte krut på att få ner förbrukningen. Saab exempelvis optimerade sina etanolbilar för prestanda, inte snålhet, säger Mattias Goldman på Gröna bilister.

Metoderna för att få snålare etanolbilar är desamma som för bensin­bilar, säger Roland Wernlund, chef för motorutvecklingen på Volvo Person­vagnar.

– Det handlar om modernare motorteknik, downsizing, direktinsprutning som gör att man kommer ner i förbrukning oavsett viket bränsle man kör på, säger han.

De etanolbilar som finns i dag är flexifuelbilar, som ska gå på både etanol och bensin. Med en motor som är speciellt anpassad för etanol skulle man kunna få ner förbrukningen ytterligare några procent. Men den skulle man i princip inte kunna köra på bensin, i alla fall inte få de prestanda eller den förbrukning som man väntar sig.

Rent tekniskt skulle Volvo, eller and­ra stora tillverkare, kunna bygga en sådan bil.

– Men det finns inget utrymme för att i dag lansera en speciell etanolbil, säger Roland Wernlund. Detta förutsätter exempelvis att prisnivån på etanolbränsle ger en stabilt neutral bränslekostnad för kunden i relation till bensin. 

Om man vill bygga en renodlad snåloptimerad etanolbil, hur gör man?

– Grunden är kompressionen. Genom att höja kompressionsförhållandet kan man vinna ytterligare ett antal procent i förbrukning, säger Roland Wernlund.

– Sen kan man optimera på detalj­­nivå, exempelvis med injektorer som bara behöver fungera på etanol. Men grunden är kompressionsförhållandet. Etanol har ett högre oktantal och kyler bättre än bensin och därför tål bränslet högre kompression. 

– På det viset kan man kompensera för en del av det lägre energiinnehållet per liter i etanol. Men man kan inte komma åt allt, det vill säga de 35 procent i energiinnehåll som skiljer E85 från handelsbensin. Volvo har gjort en utredning av en sån här produkt som pekar på cirka 3–5 procent besparing jämfört med en flexifuelbil.

Den brittiska motorutvecklaren Ricardomenar att man kan komma längre. Med den etanoloptimerade motorn EBDI, Ethanol Boosted Direct Injection, menar Ricardoingenjörerna att man uppnått verkningsgrad som en diesel, upp till 30 procent bättre än en bensinmotor. Den första EBDI-demonstratorn byggs utifrån en 3,2 liters V6-motor som uppges få samma prestanda som en dubbelt så stor bensinmotor med 30 procent lägre förbrukning.

Det här är i viss mån en lek med begrepp. Volvo har rätt, etanolbilen kan inte slå bensinbilen i mil per liter, men om man räknar verkningsgrad, alltså mil per energiinnehåll, kilojoule, kan man komma längre.

EBDI-tekniken påminner om en rad studier i olika motortillverkares labb där man försökt kombinera diesel- och ottotekniken.

Etanolen behöver hottas upp

Vinterproblemen med etanol är till viss del oundvikliga enligt Roland Wernlund, chef för motorutvecklingen på Volvo Personvagnar. Etanol är inte lika lättflyktigt som bensin, förångningstemperaturen är högre. Det är den skillnaden som ställer till det.

I första hand är det bränsletillverkarnas ansvar. Det är därför som E85 på vintern bara håller 75 procent etanol. Man kan också bygga motorer som hanterar problemen mer eller mindre bra.

Med direktinsprutning blir det lättare att starta, man kan ha olika insprutningsstrategier. Motorvärmare hjälper, blir det tillräckligt kallt behövs det för alla bränslen.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt