Jas Gripen förebild för nya Linköpings-racern

2012-02-14 10:05 Lars Anders Karlberg  

Nu ger sig också teknologerna i Linköping på utmaningen att bygga en racerbil för att tävla mot andra universitet i Formula Student i sommar. Naturligtvis blir det en Jas Gripen-inspirerad design på bilen.

De 25 medlemmarna i ELiTH Racing bygger just nu för fullt på bilen. Under vintern har man delat upp sig i olika produktutvecklingsgrupper för motor, chassi och el.

Nu är det skarpt läge. Bilen måste vara färdig under april för att kunna köras på den klassiska Silverstone-banan i England i sommar.

Ny Teknik tog ett snack med föreningens ordförande Teodor Johnsson och chefsdesignern Viktor Svensson.

Ni är ju helt nya i det här sammanhanget. Chalmers och KTH är veteraner, Luracing i Lund har varit med i flera år och Clear River Racing i Karlstad har också skaffat sig ett par års erfarenheter. Vad har ni för chans?

– Chansen att vinna är kanske inte den största, men det här första året handlar det väldigt mycket om att sätta grunden för en bra fungerande förening som ska kunna växa och utvecklas samt att lära in all den kunskap som de mer erfarna teamen tar för givet.

De andra svenska lagen har Formula Student-projektet som en del av studierna, men så är det inte hos er. Varför?

– Vi är en helt studentdriven förening med studenter spridda över årskurserna 1-5 från maskinteknik, design och produktutveckling och industriell ekonomi.

– Men vi alla har något gemensamt och det är att vi vill bli bättre ingenjörer. Att få vara delaktig och arbeta i ett så här stort projekt med många inblandade är mycket lärorikt och något som saknas i dagens utbildning.

– Att under ett helt år få arbeta i en relativt stor grupp och få följa hela utvecklingsprocessen från idé till färdig produkt, där samtliga har en stor chans att påverka hur det verkliga resultatet kommer att bli.

Hinner ni i tid?

– Absolut! Det har verkligen varit ett tufft år med många motgångar men också medgångar, det är fortfarande mycket kvar att göra, men vi ser ljust på framtiden och kommer göra allt för att lyckas. Men säkert svar på den frågan vet vi i april då vi förhoppningsvis har en färdig bil att visa upp.

Vad är det för bil ni bygger?

– Fokus har legat på väghållning och att få bra köregenskaper, men vi har även arbetat mycket med designen på bilen för att ge en bra och spännande helhet.

1. Stommen i konstruktionen är ett skräddarsytt och FEM-optimerat rörramschassi, som byggs i krom-molybden.

2. Hjulupphängningen baseras på ett pushrod-system, där de fullt justerbara dämparna kommer från Öhlins.

3. Motorn är en Honda CB600f, som kommer att utrustas med ett nytt styrsystem från AEM och kommer att ge någonstans mellan 70–80 hk och 50–60 Nm. För att uppfylla reglementet och klara kravet på en 20 mm restriktion på insuget har ett plenum konstruerats där CFD har legat till grund för utformningen som sedan kommer att gjutas i kolfiber. Växling kommer ske med ett quickshifter-system som styrs med paddlar på ratten.

4. Karossen, som kommer att tillverkas i kolfiber, har en genomarbetad design för att få ett unikt -ut-seende. Bland annat har strids-flygplanet Jas 39 Gripen inspirerat utformningen.

Hur många sponsorer har ni?

– Uppemot 30 stycken, men detta är något som stadigt ökar för var dag som går.

Har ni fått någon hjälp av Saab
i Linköping?

– Inte ännu, vi har hittills i första hand fokuserat på de företag som bidrar med tjänster, komponenter och material kopplat till framtagningen av bilen.

Läs här om förra året Formula Student-säsong

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt