Fordon

Japansk svävtågsnota uppe i 800 miljarder

En stor del av sträckan Tokyo - Osaka går i tunnlar. Foto: JR Tokai

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai tar på sig kostnaden för att bygga alla stationer utmed sträckan Tokyo - Osaka, och slutnotan närmar sig nu 800 miljarder kronor.

Publicerad

Enligt den tidigare planen för bygget skulle JR Tokai finansiera bygget av banan samt en station i vardera Tokyo, Nagoya och Osaka. De sex övriga mellanliggande stationerna på den 55 mil långa sträckan skulle betalas av län (prefektorat) där stationerna ligger.

Men för att inte hamna i långdragna diskussioner om kostnadsbesparingar i respektive län tar nu JR Tokai på sig finansieringen även av dessa stationsbyggen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här