Japan klarar inte målet för vätgasmackar

2015-05-04 13:01 Eddie Pröckl  

Japan når inte upp till planerade 100 vätgasstationer. Industrin räknar med förluster i tio år.

Japan kommer att ha 76 vätgasstationer nästa år. Planen var att det skulle finnas 100 vätgasstationer i mars 2016, men när deadline för att söka subventioner gått ut i mars 2015 hade enbart 76 stationer sökt och fått bidrag, skriver nyhetsbyrån Reuters. Japanska staten har satt av 1,5 miljarder kronor för att subventionera vätgasstationerna.

En vätgasmack i Japan beräknas kosta ungefär 45 miljoner kronor att bygga. Därav betalar staten drygt hälften. Trots detta räknar industriföreträdare att vätgasstationer ska gå med förlust i minst tio år. Problemet är av hönan-och-ägget-karaktär, där bilindustrin och konsumenterna gärna vill se en infrastruktur innan de bygger respektive köper vätgasdrivna bränslecellsbilar.

Enligt Reuters källor funderar de japanska myndigheterna på att höja subventionsgraden för att få fram fler vätgasmackar.

Nyhetsbrevet OMEV (Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon) rapporterar också att Danmark har öppnat sin femte vätgasstation i Herlev den 9 april i år.

Även Kalifornien och Tyskland bygger nät av moderna publika vätgasstationer. Där kommer att finnas 50-100 stationer 2015/2016. Enligt OMEV har de tyska deltagarna i Clean Energy Partnership prissatt vätgasen till cirka 90 kr/kg. Kravet är att 50 procent ska vara producerat från förnybara energikällor.

En bränslecellsbil drar ungefär 1 kg vätgas per 100 km, så priset per kilometer blir ungefär som för diesel i Tyskland.

Sverige har fortfarande bara en vätgasstation. Enligt planerna ska två till öppnas i år, på Hisingen och Arlanda.

 

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

 

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt