Fordon

Inga undantag från flygskatten

Foto: Pixabay

De kommande vintrarnas Thailandsresor kan bli klart dyrare. Flygskatteutredningen föreslår 430 kronor i skatt på varje lång utrikesresa.

Publicerad

Några undantag för glesbygden görs inte.

Den lägsta nivån utredningen föreslår är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och därmed också inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.

För barn under två år ska inte skatt betalas och det är flygföretaget som ska betala skatten.

Skatten kan bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser så totalkostnaden för två vuxna och två barn över två år som ska resa till Thailand blir 1 720 kronor, förutsatt att flygbolag och researrangörer tar ut hela kostnadsökningen på resenärerna.

Moderaternas ekonomiskpolitiske talesperson Ulf Kristersson (M) tycker att det är en dålig idé.

– Det vore mycket bättre med en internationell lösning där man kom överens om hur man reglerar detta. Det är ju uppenbart att problemet man vill attackera är internationellt. Sverige är ju inte betjänt av att man flyttar de här utsläppen till Köpenhamn i stället, säger han till TT.

Finansminister Magdalena Andersson (S) är försiktig i kommentarerna, men slår fast att flyget haft en privilegierad ställning när det handlar om miljöskatter.

– Flyget är det transportslag som är farligast för miljön samtidigt som flyget inte betalar några miljöskatter för sina utsläpp. Det är inte rimligt. Vi måste ta ansvar för klimatet och det här är ett förslag i den riktningen, säger hon.

Finansmarknadsminister Per Bolund ser förslaget som en framgång för Miljöpartiet.

– Miljöpartiet har länge ansett att vi behöver ta ut en klimatskatt på flyget och nu har vi ett underlag att gå vidare med, säger han.

Den senaste tiden har det framförts högljudda protester mot en flygskatt från främst politiker i Norrlandslänen och från flygindustrin.

– Utifrån min roll som ordförande för Föreningen Svenskt Flyg tycker jag att det här är fel väg att gå. Även utredningen själv säger ju att det är begränsad klimatnytta, säger Niklas Nordström som även är socialdemokrat och kommunalråd i Luleå.

Magdalena Andersson säger att hon hörsammat sina partikamrater i norr.

– Jag tar deras oro på största allvar, men vi kan stödja de delarna av landet på många andra sätt än att ge undantag för den här typen av skatter.

Utredningen ger inga förslag på undantag från skatten och tror att eventuella problem på glesbygden kan mötas genom upphandling av flyglinjer och statligt stöd till regionala flygplatser.

Erfarenheter från Europa visar att skatterna som mest bromsar ökningen av antalet flygresor en aning.

– Det blir en viss effekt, men de skatter som finns i dag är inte jättehöga. De är inte heller de enda styrmedlen som krävs, säger Jonas Åkerman, forskningsledare för miljöstrategisk analys på KTH.

Väljarna är dock positiva. Drygt 70 procent är ganska eller mycket positiva till en flygskatt. 20 procent är ganska eller mycket negativt inställda till skatten, enligt en undersökning från Kantar Sifo som genomförts på uppdrag av Naturskyddsföreningen.

Skatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.