Ica lockar med elbilsladdning

2011-10-25 12:42 Lars Anders Karlberg  

Sätt elbilen på laddning medan du är på affären och handlar! Så låter det hos Ica på Lidingö, Söderköping och Härnösand. De är först att nappa på Icas nya samarbetsavtal med Vattenfall.

Ica ser laddstolpar för elbilar som en del i dagligvarukedjans satsning på miljöprofil.

Avtalet med Vattenfall innebär att Vattenfall installerar Ica-röda laddstolpar utanför butikerna och en pekskärmsteminal inne i butiken där kunden startar laddningen. Laddningssladden får man själv ha med sig men strömmen är gratis.

Icas nya Kvantumbutik i Larsberg på Lidingö var först att nappa på ramavtalet med Vattenfall. Där står nu fyra stycken laddstolpar färdiga att tas i bruk.

Näst på tur är Ica i Söderköping och i Härnösand med fyra stolpar vardera. På sikt ska det finnas laddstolpar utanför större Icabutiker i alla större städer.

- Jag tror att sådana här initiativ hjälper till att öka elbilsförsäljningen i Sverige. För närvarande finns det bara drygt 300 elbilar i trafik i Sverige. Många bilförare drar sig för att köpa elbil på grund av ”räckviddsångest”. Men med många laddpunkter i offentlig miljö kan man övervinna sin räckviddsångest, säger Jonas Gustavsson, avdelningschef för ledningsunderhåll på Vattenfall, till Ny Teknik

Vattenfall är med i flera stora elbilsprojekt, bland annat med Volvo Personvagnar, Stockholms stad och Berlin.

Samtidigt gör Vattenfall en storsatsning på laddningspunkter för elbilar – både utomhus på parkeringsplatser vid stormarknader och tågstationer och i villagaragen hos privatpersoner.

- Vi har hittills byggt laddstolpar åt ett femtontal kunder, mestadels kommuner som vill ha laddpunkter för elbilsägare som tåg- eller busspendlar till jobbet, säger Jonas Gustavsson.

Nu vill Vattenfall också komma in i villagaragen och har tagit fram väggmonterad laddare som går på vanlig hushållsel men som har mycket inbyggd intelligens för att kunna ”kommunicera” med bilen och batteriet under laddning.

- En så kallad mode 3-laddare med installation kostar 12 000 kronor. Då får man en riktig installation med den tyska kontaktstandarden Mennekes, säger Jonas Gustavsson.

Fyra sätt att ladda elbilen

Långsam laddning

• Möjligt i jordat hushållsuttag

• En-fas uttag, spänning 230 V, säkring 10/16A

• Laddeffekt mellan 2,3-–3,7 kW

• En timmes laddning ger 1–2 mils körsträcka

Semisnabb laddning

• Kräver antingen tre-fasuttag eller högre säkringar

• Vid tre-fas, 16A, blir laddeffekten ca 11 kW

• En timmes laddning ger 3–5 mils körsträcka

Snabbladdning

• Separat laddare utanför bilen

• Laddtiden ej längre än att den som laddar väntar vid fordonet under tiden, det vill säga max tio minuter

• Laddeffekt upp till 250 kW

• Kräver nya typer av batterier, kablar och kontakter på grund av de höga effekterna

Induktiv laddning

• Överföring av energi genom magnetfält

• Lättare att automatisera laddningen och minska risken för elolyckor

• Endast ett fåtal försök hittills

Fakta: Svensk Energi.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt