”I mål med elbilen! Gick ju rätt smidigt!”

2014-04-24 06:18 Charlotta von Schultz  

Hur lång tid tar det att köra elbil mellan landets två största städer? Är det ens möjligt? Följ med Ny Tekniks reporter Charlotta von Schultz på en laddad resa från Stockholm till Göteborg.

Den senaste uppdateringen ligger överst.
 

23/4 19.30 - Anländer målet

– I mål! Parkerar vid Poseidon, njuter av Göteborg. Gick ju rätt smidigt! Men nästa gång tar jag tåget eller Tesla om jag ska ta eldrift hit
 

17.20

– Kritiska sträckan avklarad! På Landvetter för resans sista snabbladdning. Målvittring. Och laddaren funkade fint. Laddade snabbare än jag hade trott!


 

16.23

- Två timmars normalladdning i Borås räckte för att köra till Landvetter. Nu snabbladdning, den fjärde snabbladdaren på resan.

 

14.01:

- Nog visste jag att det var kuperat mellan Jönköping och Borås men backarna blir extra påtagliga i elbil – och suger rätt rejält på batterierna. Laddar nu i ett parkeringshus i Borås. Frågan är hur länge? Jag har betalat för två timmar men vet inte om det räcker. Det är första gången jag måste betala för laddning - parkeringsavgiften är högre än på platserna intill. Men det är det värt.

GPS:en har för övrigt fungerat perfekt efter Nyköping – som tur är. Funderade på vägen om jag behövde extraladda i Ulricehamn men gissade att det skulle räcka till Borås och det gjorde det. Nästa stopp är Landvetter där det finns en snabbladdare.

Lunchar på en trevlig restaurang och passar på att mejla. Jag har bokat av hotellet i Borås och bokat nytt i Göteborg.

11.04:

- Jag är jättenöjd - i Jönköping fanns en sprillans ny snabbladdare. Så ny att den inte är invigd än, men i drift sen förra veckan. Har laddat till 90 procent batterikapacitet på bara 27 minuter! Och jag som hade befarat att bli sittande här i timmar i en normalladdare... Nu siktar jag på att nå Göteborg redan i kväll - ett dygn före plan.

Fast helt säker är jag inte... Jag kommer att komma fram till Borås med ganska tomma batterier och där finns bara normalladdare - frågan är hur många timmar det tar att ladda där, om det blir för sent för att köra vidare.

Passerar just nu en vägskylt med Göteborg 145 kilometer - inte en chans att jag kommer dit utan påfyllning. Det finns en snabbladdare vid Landvetter, men dit klarar jag mig inte heller.

Hoppsan, nu kom jag upp i 94 kilometer i timmen. Måste sakta ner för att spara batteri... Nu håller jag tummarna!

09.15:

– Nya snabbladdaren i Jönköping är visst inte invigd än. Håller tummarna för att den är i drift ändå!  Annars når jag knappast Göteborg i dag

09.14:

– Nu ska jag precis rulla ut från Tranås efter möte med miljöchefen som testat elbilspool. Mot Jönköping!

Onsdag 23/4


 

20:25:

– Tar en kvällspromenad för att kolla att ingen dragit ut sladden ur bilens kontakt. Nix, laddning pågår. Hoppas på fulla batterier efter frukost i morgon.

18:35:

– Når Tranås med några mils laddmarginal. Här finns publika normalladdare som kräver nyckel som hämtas före kl 18. Jag kom fram efter kl 18. Men Tranås energi hade lämnat laddnyckeln på mitt hotell. Schysst! Så nu står bilen och laddar i kvällsolens milda sken. Känna bra att kunna låsa skåpet så ingen kan sno min laddsladd.

16.55:

– Fick en pratstund med Teslaägaren Johan Sörliden medan bilen snabbladdar i Linköping. Lite avis på räckvidden, han skulle kunna köra från Stockholm till Göteborg på ett stopp. Jag har som bekant stannat några omgångar och siktar på övernattning i Tranås.

16:15:

– Intressant besök på VTI. Träffade forskare som undersöker beteende hos förare av laddbara bilar för att förstå vilka barriärer som finns mot att elfordon ökar. Bland annat.

15:05

– Kom till Linköping med batterivisaren nära rött. Varmt i bilen utan ac...

14.04:
- På vägen till Norrköping la jag farthållaren i 88 - lite wild and crazy - och det var inga som helst problem. Nu har jag haft ett spännande möte med uppstickarbolaget Chargestorm i Norrköping. De berättade om sina smartladdare som gör att fler bilar kan ladda samtidigt och sitt webbaserade system för drift och övervakning. Under besöket lämnade jag bilen vid en hamburgerrestaurang som har en normalladdare och nu äter jag en sen lunch där.

- Linköping nästa. Hittills ingen räckviddsångest.

11.32:

- Passerar Nyköping med halvfulla batterier. Strax utanför stan finns en snabbladdare så jag gör ett laddstopp och passar på att fika. Räknar med att stanna i 20 minuter. Först hade jag problem med att få i chademokontakten i bilen och blev lite nervös men sen funkade det fint. Nästa stopp blir Norrköping där jag ska träffa ett företag som utvecklar laddinfrastruktur.

10.45:

- Jag har precis blivit omkörd av en långtradare, rapporterar Charlotta von Schultz från elbilsturnén när Ny Teknik ringer upp. Jag ligger och fegkör i 85 kilometer i timmen för att spara batteri. Det är lite nervöst att bli omkörd av tung trafik men jag vänjer mig nog. Jag är 3 mil norr om Nyköping och nu har det blivit varmt i bilen.

- Jag kommer från ett intressant möte på Scania i Södertälje som forskar om eldrift av tunga fordon, både med induktiv laddning via vägbanan, och konduktiv laddning med strömavtagare, på samma vis som tåg. Det är ju lite annan infrastruktur än vad jag behöver just nu. Nyss lånade jag ström från motorvärmaruttaget på Scania-parkeringen.

- Ett aber är att gps:en inte hittar gatuadresserna jag ska till, varken i Södertälje eller Nyköping. Den fungerade hemma i Stockholm när jag testade tidigare.

- Ojoj, nu måste jag kolla lite grejer och så har det dykt upp en annan långtradare i backspegeln. Vi hörs.

Och så fortsätter Charlotta på den sju mil långa sträckan mellan Södertälje och Nyköping.

08.40:

– So far, so good. Nu är jag framme i Södertälje. Här har jag stannat vid Scania för att prata eldrift av lastbilar och bussar med dem. Jag kopplade in bilen på en laddare vid en restaurang, men jag ska prata med dem i receptionen på Scania om var jag kan stå.

Batteriet sjönk ganska snabbt när jag körde. Jag körde 80 och blev omkörd av bilar, lastbilar och bilar med släp. Det är lite pirrigt, det är sju, åtta mil till nästa snabbladdare, så det måste verkligen fungera med ström här för att jag ska komma fram.

Åh, här har vi en kontakt att koppla in bilen i. Så, nu har jag hittat ström. Nu går jag och hämtar bilen och parkerar om innan jag ska träffa representanter från Scania klockan nio.

 

Tisdag 22 april, 07.49:

Solen skiner, batteriet är fulladdat. Nu rullar Ny Tekniks elbilsturné igång från Stockholm till Göteborg.

Inte många plusgrader men värmen får förbli avstängd. Här ska snålas med elen.
 



Följ också Charlotta von Schultz resa med elbilen på Twitter.

Därför väljer vi en Nissan Leaf

  • Ny Teknik ger sig ut på en elbilsturné för att testa laddinfrastrukturen mellan Stock­holm och Göteborg. Hade vi kört en Tesla Model S med en räckvidd på 50 mil hade det varit rätt lätt. Tesla spelar i en egen division bland elbilar och priset är också betydligt högre. Därför valde vi istället den mest sålda rena elbilen: en Nissan Leaf. Den klarar runt 15 mil – enligt tester med den standardiserade europeiska körcykeln. På motorväg rullar den inte mycket mer än tio mil, berättar uthyraren Move About. Och även det kräver snål körning. Max 90 km i timmen, klimatanläggningen avslagen och körläge ”eco”. Det gäller att snåla på elen.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt