Fordon

HFO1234yf fixar klimatet

Volvo C60 blir den sista modellen att rulla ur fabriken med den gamla miljöboven R134a som köldmedel. Foto: Erik Fagerwall/Volvo

De första bilarna med ett helt nytt köldmedium är på väg ut på marknaden, efter mer än tio års arbete. <br/>– Det är mycket mer miljövänligt än dagens köldmedium, säger Päivikki Wedel på Volvo Personvagnar.

Publicerad

Varje Volvo har cirka 750 gram köldmedium som ska ge ett behagligt klimat i kupén. Precis som i konkurrerande bilar rör det sig om en riktig miljöbov: köldmedlet R134a. Den klimatpåverkande effekten, GWP-värdet, är hela 1 430, vilket är 1 430 gånger mer än koldioxid. Alldeles för mycket, bestämde EU och satte gränsen vid 150.

Efter mer än tio års arbete och omfattande tester av olika alternativ kommer de första bilarna med ”grönt” köldmedel ut på vägarna nu i år. De flesta biltillverkare kommer att gå över till tetrafluorpropen, HFO1234yf. Så även Volvo Personvagnar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här