HFO1234yf fixar klimatet

2012-03-20 23:00 Charlotta von Schultz  

De första bilarna med ett helt nytt köldmedium är på väg ut på marknaden, efter mer än tio års arbete. <br/>– Det är mycket mer miljövänligt än dagens köldmedium, säger Päivikki Wedel på Volvo Personvagnar.

Varje Volvo har cirka 750 gram köldmedium som ska ge ett behagligt klimat i kupén. Precis som i konkurrerande bilar rör det sig om en riktig miljöbov: köldmedlet R134a. Den klimatpåverkande effekten, GWP-värdet, är hela 1 430, vilket är 1 430 gånger mer än koldioxid. Alldeles för mycket, bestämde EU och satte gränsen vid 150.

Efter mer än tio års arbete och omfattande tester av olika alternativ kommer de första bilarna med ”grönt” köldmedel ut på vägarna nu i år. De flesta biltillverkare kommer att gå över till tetrafluorpropen, HFO1234yf. Så även Volvo Personvagnar.

– Volvo är en ganska liten biltillverkare och vill följa resten av branschen. Om vi väljer unika lösningar kan det leda till högre priser hos underleverantörer och problem på eftermarknaden, säger Thomas Landelius, gruppchef på företagets avdelning för klimatsystem.

Med ett GWP-värde på fyra ligger HFO1234yf långt under EU:s gränsvärde och klimateffekten är bara några promille jämfört med dagens köldmedel. Ett annat klimatsmart alternativ är ren koldioxid, med ett GWP-värde på endast ett. Därför har såväl Volvo som flera tyska bilföretag gjort stora satsningar på gasen.

– Vi undersökte koldioxid i fyra–fem års tid och gjorde massor av prover både tillsammans med andra biltillverkare och på egen hand, säger Päivikki Wedel, som även hon är gruppchef inom klimatsystem.

Haken är att koldioxid kräver mycket högre trycknivåer och stora omkonstruktioner. Värmeväxlare, kompressorer och kopplingar måste exempelvis dimensioneras om för att undvika läckage. Men klimatanläggningen i en bil utsätts för tuffa tag med vibrationer och varierande temperaturer och man lyckades inte få systemet att hålla tätt. Det är en orsak till att branschen till sist valde HFO1234yf, som kräver betydligt mindre omkonstruktioner.

Valet har orsakat en het debatt i Tyskland, där HFO1234yf har fått ­öknamnet ”das Killer-kältemittel” i pressen. Kritiken tog fart efter att kemiprofessor Andreas Kornath pekat ut HFO1234yf som en dödsfara för passagerare och räddningspersonal om fordonen fattar eld.

Tillverkaren Honeywell liksom bilindustrin tillbakavisar kritiken. Volvo uppger att man har gjort noggranna analyser av medlet i samarbete med branschorganisationen SAE, Society of Automotive Engineers.

– Vi har gjort både beräkningar och skarpa prov och det här medlet är inte farligare vid en krock än det köldmedel som används i dag, säger Thomas Landelius.

Fast priset är betydligt högre. Ett kilo HFO1234yf kostar cirka tio gånger mer än det tidigare medlet.

Först ut med nytt köldmedel

Stora delar av bilbranschen har valt det nya köldmedlet HFO1234yf. Det tillverkas av DuPont och Honeywell.

Den tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe listar en lång rad bilar som kommer att få medlet under 2012. Här är några exempel:

Mercedes B-klass

Hyundai i30

Renault Zoé

Kia Cee’d

Subaru XV

Toyota Prius Plus

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt