Här ska nya el-Saaben rulla

2009-12-15 09:59 Jonas Hållén  
Thomas Bergfjord, vd för Electroengine, som står för konverteringen av en vanligt Saab 9-3 till elbilen ZE Saab 9-3 där ZE står för zero emissions, noll utsläpp.

Göteborg, Trollhättan, Uppsala, Stockholm – och kanske Boston blir de första städerna som får pröva Saabs nya elbil. De första testfordonen ska rulla på vägarna redan nästa år.

I dag tisdag presenterar Saab och Electroengine i Uppsala sina planer på att bygga en testflotta med drygt 100 elbilar.

Projektet ZE Saab 9-3 beräknas kosta 200 miljoner kronor, varav statliga Energimyndigheten bidrar med 86 miljoner.

När bilarna rullar ut från monteringen de närmaste två åren ska de leasas ut till kommuner, företag och organisationer. Hälften ska rulla i Göteborg och Trollhättan, hälften i Uppsala och Stockholm.

- Dessutom kanske några hamnar i Boston, säger Thomas Bergfjord vd för Electroengine, som utvecklar kraftelektroniken i bilarna.

Power Circle tar fram bilpoolerna
För att få ut bilarna på gatorna samarbetar Saab och Electroengine med den svenska elkraftindustrins branschorganisation Power Circle.

Power Circle vill snabbt öka antalet elbilar på gatorna. I dag finns ett tiotal elbilspooler runt om i Sverige och fler är på gång.

Problemet hittills för ABB, Fortum, Vattenfall och de andra medlemmarna i Power Circle är att det funnits så få elbilar att visa upp för intresserade kommuner och företag.

Göra elbilarna synliga i samhället
Det är här Saab och Electroengine kommer in i bilden. De hundra bilarna i testflottan innebär inte bara en möjlighet att testa teknik och betalningsmodeller – de ska också göra elbilarna mer synliga i samhället.

Förutom Saab Automobile, Electroengine och Power Circle deltar batteritillverkaren Boston Power i projektet. Samordningen sköts av teknikparken Innovatum i Trollhättan.

Saab i Trollhättan bygger bilarna, men utan motor, växellåda, avgassystem och bränsletank.

Hur mycket av den övriga produktionen som kan hamna i Sverige är oklart.

- Viss del av produktionen går säkert att lägga i Sverige, men det gäller att hålla kostnaderna nere och konkurrensen är hård, säger Thomas Bergfjord.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt