Fordon

Här ska falluckor stoppa fartdårarna

Att dunsa ner i luckan är obehagligt för fortkörarna. Men det är ofarligt för både bil och passagerare, enligt utvecklingsföretaget.
Om ett fordon passerar radarn inomtillåten hastighet händer ingenting. Om hastighetsbegränsningen överskrids fälls plattan ner 60 mm i framkant. Grafik: Jonas Askergren Foto: Håkan Olofsson

En ny typ av rörligt farthinder ska sänka farten i Öresundsbrons betalstationer. I slutet av maj tas fyra falluckor i drift.

Publicerad

Förare som kör laglydigt märker ingenting. Men struntar du i 30-skylten fälls en lucka ner några centimeter i vägbanan, och däcken dunsar i en stålklädd kant. Obehagligt, men ofarligt för såväl förare som fordon, enligt Lin­köpingsföretaget Edeva som utvecklat tekniken som Ny Teknik tidigare har berättat om.

Det rörliga farthindret har installerats vid betalstationen på den svenska sidan av Öresundsbron. I slutet av maj tas tekniken i drift.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här