Här provkör Ny Teknik VW:s första elbil

2013-11-08 13:36 Charlotta von Schultz  
Provturen är över, och Ny Tekniks reporter Charlotta von Schultz har parkerat e-Up på Norrmalmstorg.

Nätt, pigg, energisnål – och dyr. Ny Teknik har provkört Volkswagens första elbil som snart har premiär i Sverige.

Volkswagen Sverige har börjat ta emot beställningar på e-Up, företagets första serietillverkade elbil. Runt årsskiftet ska de första beställda bilarna börja leveraras till svenska kunder, men Ny Teknik tog en provtur redan nu i en bil med tyskt användargränssnitt.

Lilla fyrsitsiga e-Up väcker ingen uppmärksamhet alls när jag tyst rullar ut i Stockholmstrafiken. Inte så underligt, eftersom den är snarlik den vanliga Up-modellen med förbränningsmotor.

Väl ute på motorvägen testar jag att trycka gasen i botten i de tre olika körprofilerna. I den miljövänligaste profilen eco-plus är gasreponsen inte särskilt imponerande, och bilen orkar bara upp i drygt 90 km/h. Men förbrukningen är låg - endast 11,7 kWh på 100 km, och i bästa fall kan man ta sig 160 kilometer på fulladdade batterier. Snart är temperaturen i kupén i svalaste laget; klimatanläggningen är avstängd. Allt för att snåla på elen och maximera räckvidden.

Ett tryck på knappen ger ”normal” körprofil, och värmen kommer snabbt tillbaka. Nu svarar bilen betydligt piggare, ger bättre acceleration och har en maxfart på 130 km/h. Den tredje profilen eco är ett mellanting.

Man kan även välja mellan fem varianter av motorbroms genom att föra växelspaken i sidled eller bakåt: I D-läget återmatas ingen energi alls till batterierna när man tar foten från gaspedalen. D1, D2 och D3 ger allt mer motorbroms och återmatad energi, medan B ger allra mest. Nu tänds även bromsljusen, och jag behöver inte röra bromspedalen alls för att stanna för rött ljus. Fast nog krävs det lite övning för att bestämma sig för önskat läge och föra växelspaken åt rätt håll.

Prislappen då? Det rekommenderade priset är 266 500 kronor, exklusive supermiljöbilpremie på 40 000 kronor. En lite udda förmån är att man får två fria bilbärgningar på köpet de första två åren. Det är batterierna som driver upp priserna på elbilar, och e-Up är ungefär dubbelt så dyr som en VW High Up med förbränningsmotor.

Elmodellen är å andra sidan betydligt billigare i drift. Bränslekostnaden sänks ytterligare om elbilsköpare nappar på ett erbjudande som Volkswagen tagit fram i samarbete med vindkraftsbolaget O2. Man kan välja mellan att köpa vindandelar för 6 700 kronor stycket eller att hyra för 28 kronor per månad och andel. Sedan kostar elen 66 öre per kilowattimme inklusive elcertifikat, energiskatt och moms.

Tre vindandelar ska räcka för att täcka bilens förbrukning om man kör 1 500 mil om året. Enligt Volkswagen och O2:s beräkningar blir bränslekostnaden då mindre än 3 000 kronor per år. Ett annat argument för vindel är utsläppen av koldioxid minimeras. Hur miljövänlig det är att köra elbil beror ju helt på hur elen har producerats.

 

Elbilen e-Up

  • Batterikapacitet: 18,7 kWh litiumjonbatteri.
  • Hemmaladdning: cirka 6 timmar till fullt batteri vid 3,6 kW (16 A).
  • Snabbladdning (CCS): Cirka 30 min till 80 procent fulladdat vid 40 kW.
  • Räckvidd: 160 km vid goda förhållanden.
  • Elmotorns effekt: 82 hästkrafter, 60 kW.
  • Vridmoment: 210 Nm.
  • Acceleration: 0 till 100 km/h på 12,4 sekunder.
  • Maxfart: 130 km/h.
  • Förbrukning: 11,7 kWh/ 100 km.

Fler laddbara bilar från VW

  • Elbilen e-Golf lanseras i månadsskiftet maj-juni år 2014.
  • Laddhybriden Golf PHEV lanseras tredje kvartalet 2014.
  • Laddhybriden Passat PHEV ska introduceras i början av 2015.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt