Fordon

Här kommer Europas längsta timmerbil

Monster-truck eller eko-liner? Åsikterna går isär om det svenska forskningsprojektet En Trave Till som handlar om 30 meter långa timmerbilar med en bruttovikt på hela 90 ton.

Publicerad

- Vi säger eko-liner eftersom de minskar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med 20 procent. Men nere i Europa, där man i dag inte får ha längre bilar än 18 meter, ryser man och kallar våra testbilar för monster-truckar.

Det sa Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm på ett seminarium i Stockholm på fredagen där resultaten från de treåriga forskningsprojekten ETT presenterades.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här