Här hänger Volvochefen i luften

2013-09-02 08:35 Marie Alpman  

I en ny spektakulär reklamfilm från Volvo hänger en 15 ton tung anläggsningslastbil i en kran och filmas från en helikopter 20 meter över vattnet i Göteborgs hamn. På fronten står chefen.

- Visst pirrade det ordentligt i magen innan och nog funderade jag på vad jag gett mig in på. Jag är ingen bergsklättrare och jag har svindel. Men jag hade lovat att ställa upp och då kan jag ju inte bara backa ur, säger Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnar i pressmeddelandet från Volvo Lastganar.

Stående på fronten berättar han i reklamfilmen om den nya anläggningslastbilen FMX.

- Idén med själva filmen - kallad The Hook - är att vi vill visa att lastbilens främre dragkrok är dimensionerad för att klara långt större påfrestningar än vad den normalt utsetts för. Det handlar om att peka på styrkan och kvaliteten i våra anläggningsbilar. Det kan ju knappast bli mer tydligt än att hissa upp den 15 ton tunga bilen i sin egen dragkrok drygt 20 meter över marken, säger Claes Nilsson.

Det är inte första gången Volvo Lastvagnar gör en spektakulär reklamfilm. Filmen The Ballerina stunt, där en lindansare går på en vajer uppsänd mellan två lastbilar som kör i full fart mot varsin tunnelöppning, har setts av 7 miljoner på Youtube.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt