Fordon

Här föds en ny industri

Gustaf Erikson konstruerade den första svenska personbilen. Här ses åkvagnen vid en provtur i Surahammar 1898. Som synes påminner styrstångens handtag om greppet för tömmar. Och någon broms finns inte på den här modellen.
Första Volvon i Lundbyfabriken i Göteborg. Foto: Volvo
Gustaf Erikson, 1859–1922. Foto: Scania
Vabis verkstad i Södertälje, tidigt 1900-tal. Foto: Scania
Scanias första prototyp ”Gula Faran” framför fabrikens huvudentré 1901. Foto: Scania
Scanias bilar blev kända för sin robusthet och användes gärna i tävlingssammanhang, som här 1907 med ingenjör A. Svensson vid ratten. Foto: Scania
Thulin typ A.

Volvo och Saab är inte de enda svenska bilar som rullat på våra vägar. Redan 1897 konstruerade Gustaf Erikson Sveriges första bil med förbränningsmotor. Sedan dess har minst 150 olika bilmodeller rullat ut från svenska garage, cykelverkstäder, fabriker och industrier.

Publicerad

Gustaf Erikson är den svenska bilindustrins fader. Samtidigt som han gick ut Tekniska Elementarskolan i Örebro 1878, började de första hästlösa vagnarna rulla nere i Europa. 18 år senare fick han sitt drömjobb.

Hans uppdrag var att konstruera en svensk automobil åt Surahammars bruk. Konstruktörsjobbet var förlagt i brukets dotterbolag sedan 1891, Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälge. Det tog inte mer än ett par månader innan den första konstruktionen av den så kallade ”Ritbordsbilen” var klar. Men vid närmare granskning visade den sig inte hålla måttet. Åtminstone inte jämfört med de existerande bilarna på kontinenten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här