Här blir karossen ett batteri

2013-10-17 14:35 Marie Alpman  

Volvo Personvagnar testar ett nytt material som förvandlar karossen till ett batteri. Beräkningar visar att dörrar, tak och motorhuv räcker till 13 mils körning.

Volvo Personvagnar testar en ny typ av batteri som kan ersätta karossdelar. I en S80-experimentbil har plastkåpan under motorhuven ersatts av ett batteri där celler av litiumjon-typ bakats in i kolfiber.

Systemet visas i en film från Volvo Personvagnar.

I testbilen fungerar det knappt två millimeter tunna batteriet som ersättning för det vanliga start/stopp-batteriet.

Dessutom är det starkt nog att ersätta den balk - fjäderbensstaget - som används för att göra framvagnen styvare.

- Vi har testat batteriet under snart ett års tid och det fungerar perfekt, säger projektledaren Per-Ivar Sellergren som också är uppfinnare av den nya batteritekniken.

Han säger att beräkningar som gjorts av Volvo visar att om dörrar, tak och motorhuv ersattes av batterikarossen så skulle en elbil motsvarande Volvo C30 kunna köras 13 mil innan batteriet måste laddas igen.

Samtidigt skulle bilen bli upp till 15 procent lättare. Per-Ivar Sellergren talar om en positiv spiral.

- Batteriet blir lättare. Karossplåten försvinner. Bilen blir lättare och kräver mindre motor och lättare bromsar. Då blir bilen ännu lättare. Och så vidare.

Batteriet har utvecklats inom EU-projektet Storage tillsammans med bland annat batteriföretaget ETC i Nol, Chalmers och forskningsinstitutet Swerea Sicomp som utvecklar ett eget batteri inbyggt i kolfiber.

Det 3,5 år långa EU-projektet är nu avslutat men Volvo går vidare med att utveckla batteritekniken. När det skulle kunna sitta i en färdig bil kan Per-Ivar Sellergren inte uttala sig om.

- Vi vet ännu inte. Alla nya detaljer till en bil måste provas noga.

I Volvos experimentbil testas även en annan komponent som utvecklats i EU-projektet av brittiska Imperial Collage. Det handlar om superkondensatorer som även de kan bakas in i kolfiber och användas som kaross. I testbilen är det bakluckan som ersatts med superkondensatorer.

Enligt Per-Ivar Sellergren är tekniken inte lika mogen som den för batteriet.

- Den har inte lika hög prestanda och i bilen visar vi bara att superkondensatorn fungerar genom att tända baklamporna.

Batteriet bakas in i kolfiber

  • Det nya batteriet omges av kolfiber i en sandwichkonstruktion som formas runt karosstrukturen, exempelvis dörrpaneler, bagagelucka och hjulhus, vilket sparar mycket plats. Kolfiberlaminatet läggs först i skikt, formas och härdas sedan i ugn så att det hårdnar. Superkondensatorerna är integrerade i komponentskalet. Materialet kan sedan ersätta befintliga komponenter på olika ställen i fordonet och användas för att lagra energi.
  • Materialet kan laddas med hjälp av återvunnen bromsenergi eller genom att bilen kopplas till elnätet. Den lagrade energin överförs sedan till elmotorn samtidigt som materialet successivt laddas ur runt om i bilen.

Källa: Volvo Personvagnar

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt