Fordon

Här är nya XC90

Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT
Foto: TT

(Uppdaterad). Det är bilen som ska dra in pengar till företaget och öka försäljningen i USA. <br/> Volvo sätter sitt hopp till nya XC90.<br/> – Det är verkligen extra allt, säger Lotta Jakobsson, Volvos seniora säkerhetsexpert, till Ny Teknik.

Publicerad

Volvos stora pressvisning av XC90 påminner om en gammal reklamfilm för Pripps Blå med extra allt. Den äger rum på konstmuseet Artipelag i skärgården utanför Stockholm och det svenska arvet och den svenska naturen har en huvudroll. Den ena vackra landskapsbilden efter den andra, hästar, vattenfall är förspel till den stora stunden då täckelset ska falla inför de 700 tillresta motorjournalisterna.

En av de största delegationerna med 75 journalister kommer från Kina. Kina är, tillsammans med USA, också den viktigaste marknaden för nya XC90, och det är tydligt dit bilen siktar. Sjusitsig, med full komfort även på tredje raden (om man är under 170 cm). Större grill med bara antydan till underbett, en biffig front med relativt slank kropp. Smarta lösningar, som handsfree-öppning av bakluckan. Inuti ger den ett ljust intryck med tydliga lyxsignaler. Och så är den fullpackad med säkerhet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här