Fordon

Han har lösningen på tågeländet

Sten Jonsson har presenterat sin konstruktion för både växeltillverkaren Cogifer i Örebro, Banverket i Borlänge och SL i Stockholm. Efter den här vintern hoppas han äntligen på napp. Foto: Lars Anders Karlberg
Sten Jonsson visar en skalmodell av sin patenterade konstruktion som hindrar snö och is att blockera tågväxlarna. Foto: Lars Anders Karlberg
Så här fungerar Sten Jonssons växelkonstruktion. Genom att svetsa eller nita en "läpp" av gummi eller annat fjädrande material på växeltungan, det vill säga den avsmalnande rälsbiten i en växelkonstruktion, täcks mellanrummet mellan växeltungan och rälsen. Den cirka sex meter långa rälsdelen i växeln byts ut mot en specialräls med ett bågformat liv där täckningsläppen förs in när växeln stängs. Foto: Lars Anders Karlberg
Detaljer ur Sten Jonssons växelpatent.

Han har löst tekniska problem åt SJ i över 50 år. Nu, som pensionär, har han tagit fram en växelkonstruktion som löser Banverkets och SL:s problem med snö och is.

Publicerad

Sten Jonsson har en lång karriär som konstruktör på SJ:s utvecklingsavdelning bakom sig. Han fyller 81 år i år men i full gång med sitt konstruktionsbolag Idéus Konsultteknik i Enskede.

- Jag har lösningen på Banverkets växelproblem, som orsakat förseningar och inställda tåg för både SJ och SL. Efter den här kalla och snöiga vintern kanske de äntligen lyssnar på mig, säger han till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här