Fordon

Grönt svenskt bränsle blir färdigt om tio år

På Bäckhammars bruk i Kristinehamn ligger en demonstrationsanläggning för tillverkning av lignin för olika ändamål, bland annat flygbränsle. Foto: Innventia
Sekabs demontrationsanläggning i Örnsköldsvik, där företaget vill utveckla flygbränsle av socker i en biokemisk process, där råvaran är restprodukter från skogsbruk. Foto: Sekab
SAS flygplan Airbus 320 Neo tankades med bioflygbränsle inför en flygning till Köpenhamn i början av januari 2017. Swedavia köpte in 450 ton för att kompensera de egna tjänsteresorna. Foto: Christine Olsson / TT

Rester från skogsbruk kan användas som råvara i bioflygbränsle. Men i Sverige är det en lång väg innan en reguljär produktion kan starta.

Publicerad

I Sverige används 1,2 miljoner kubikmeter flygbränsle per år. Men endast en ytterst liten del består av bioflygbränsle.

Flygbolag har gjort enskilda flygningar och Swedavia köpte förra året in 450 ton bioflygbränsle för att kompensera sina tjänsteresor. I stort sett allt har köpts in från tillverkaren Altair Fuels i Kalifornien, som har använd frityrolja som råvara.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här