Göteborgs nya spårvagnar ett fiasko

2007-06-04 10:22 Hans Dahlquist  
Lågprisvagn som krånglar

40 nya spårvagnar från italienska Ansaldobreda skulle ha satts i trafik hösten 2005.<br></br>Hittills har tolv levererats. Och samtliga dras med kvalitetsproblem som gnissel, dunkningar, tjut och klimatanläggningar som ofta inte fungerar.

- Vi köpte löften istället för verklighet, säger Bernt Nielsen, Göteborgs kollektivtrafikchef till tidningen Göteborgsposten.
Kontraktet mellan trafikkontoret i Göteborg och Ansaldobreda tecknades för sex år sedan. Att ordern gick till det italienska företaget berodde framförallt på priset, drygt 600 miljoner kronor och avsevärt lägre än vad konkurrenterna kunde erbjuda.

Enligt kontraktet skulle den första vagnen levereras våren 2003 och den sista hösten 2005. Så blev det inte.

Den första som levererades kunde sättas trafik först mellan jul och nyår 2005. Serieleveranserna kom igång i fjol somras, flera år försenade. I dagsläget har tolv vagnar anlänt till Göteborg.
Dessutom fungerar inte vagnarna som det var tänkt.

Klimatanläggningar fungerar dåligt. Ofta blir det för varmt för förarna och för kallt passagerarna, eller vice versa. Vagnarna gnisslar och tjuter och passar dåligt på Göteborgs gamla spårvägsnät där vissa delar är från början av 1900-talet.

Där spåret är ojämnt, och vid skenskarvarna, fortplantar sig dunket in i vagnarna och ger en obekväm resa och stör dem som bor utefter spårvägen.

Ansaldobreda och trafikkontoret har försökt komma tillrätta med problemen och störningarna har på sistone avtagit en del. Göteborg håller numera inne med en stor del av betalningen till dess en levererad vagn fungerar.

Problemen för det italienska företaget hopar sig och konkurshotet blir allt mer troligt.

- En konkurs kan innebära att vi står utan reservdelar säger Andreas Wannebo, projektledare på Göteborgs Spårvägar.

Oslo och Köpenhamn har också drabbats av Ansaldobredas alla svårigheter. Spårvagnar till den norska huvudstaden blev försenade i flera år. Och de dieseldrivna motorvagnar som Köpenhamn skulle ha satt i trafik 2004 har ännu inte börjat rulla.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt