Genombrott för svenskt elbilsgarage

2012-10-01 08:55 Lars Anders Karlberg  
Invigning av dubbel-laddstation i Uppsala i juni, med självaste Carl von Linné närvarande. Foto: Solelia

För exakt ett år sedan visade det nybildade miljöteknikföretaget Solelia upp sitt egenkonstruerade solcellsgarage för två elbilar. Nu står kommuner och företag på kö för att köpa eller hyra de soldrivna laddplatserna.

Den första kunden var fastighetsbolaget Brostaden, som var med och finansierade utvecklingen av den första laddplatsen med ett enkeltak med fyra solcellspaneler på sammanlagt 1 000 watt.

Den andra kunden var Uppsala kommun som i juni i år invigde dubbel-laddstation med två tak på sammanlagt 2 000 watt solceller för kommunens egna elbilar.

Och den 6 oktober inviger Eskilstuna kommun sitt första ”dubbelgarage” vid järnvägsstationen med ett stort jippo där Eskilstunaborna får provköra elbilar. Eskilstuna kommer att upplåta sina laddplatser gratis till allmänheten.

Uppsala och Eskilstuna är först ut i det nya projekt som Energimyndigheten stöder och som går ut på att hitta affärsmodeller för hur man kan handla med den solel som laddstationerna producerar.

-Näst i tur står Vallentuna kommun. Totalt räknar vi med att sätta upp sex stycken solcellsdrivna laddplatser i Mälardalen det närmaste året, hos kommuner, företag och fastighetsbolag, säger Solelias vd Carolina Johansson.

Just nu är det kommuner och organisationer som är i fokus, men om drygt ett år ska man ha en ny solcellsdriven laddstation på plats för att sälja till privatpersoner.

En laddstation kan ta två bilar åt gången. Takytan är 7 kvadratmeter per parkeringsplats. En taksektion består av fyra solcellspaneler på 250 watt vardera. En laddstation med två tak har således en effekt på 2 kW

I dag hyr Solelia ut laddplatserna för 1 250 kronor i månaden. Då garanterar Solelia 1 000 kWh solcellsel per år per parkeringsplats, vilket räcker till mellan sjuhundra och tusen mils körning för en liten elbil. Lägger man på 200 kronor i månaden får man 1 500 kWh.

Det blir en årskostnad på 15 000 kronor, motsvarande tusen liter bensin.

-Men här får du ett garanterat grönt drivmedel, säger Carolina Johansson.

Hon är en av företagets fyra grundare - alla civilingenjörer. De har startat företaget med egna pengar och utvecklat sin produkt i samarbete med kunderna.

Nu är den tiden över och externt riskkapital behövs för att expandera, effektivisera produktionen och växa utomlands.

-Vi tänker ta in externt kapital i två steg. Vi kommer att känna oss för med ett mindre kapitaltillskott på cirka 10 miljoner kronor från affärsänglar. Sedan får vi se, säger Carolina Johansson.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt