Fordon

Frågetecken kring nya Saab 9-3

Nya Saab 9-3 från Nevs drivs av en tvåliters turbomotor på 220 hästar, så länge lagret på två tusen motorer räcker. Foto: Nevs
Saabs nya logotype på motorhuven. Foto: Nevs

Produktionen av Saab 9-3 startade åter på måndagen, men frågetecknen är många kring verksamheten.

Publicerad

Klockan 13.25 måndagen den 2 december rullade den första serietillverkade Saaben från Stallbackafabriken i Trollhättan. Nu en Saab utan den klassiska gripenlogotypen, men i övrigt mycket snarlik den modell som tillverkades i samma anläggning från 2003 fram till april 2011, när Victor Mullers Spyker-Saab gick i konkurs.

Den nuvarande ägaren Nevs, National Electric Vehicle Sweden, med entreprenören Kai Johan Jiang i spetsen, köpte konkursboet i augusti 2012 och talade om elbilstillverkning. Men efterfrågan på en bensindriven version har varit stor, enligt Nevs presschef Mikael Östlund.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här